Нотич Наталія Вікторівна

 ВПРОВАДЖЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНО - КОМУНІКАТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА СУЧАСНОМУ ТРЕНУВАННІ

Анотація

У цій статті обґрунтовано думку на проблему використання інформаційно-комунікаційних технологій в освіті. Вказано як переваги, так і недоліки використання ІКТ в навчальних закладах.

Проаналізовано та узагальнено теоретично-практичні дослідження про напрямки використання сучасних комп’ютерних технологій у фізичній культурі і спорті, за якими відбувається підготовка фахівців. Дослідники виокремлюють основні з них та зазначають які сучасні комп’ютерні технології можуть бути застосовані на конкретному етапі.

Ключові слова: інформаційно-комунікативні технології, телекомунікації, інформатизація, комп’ютерна епоха, компетентність, сучасні комп’ютерні технології, напрямки використання сучасних комп’ютерних технологій у фізичній культурі і спорті, навчальний процес, спортивне тренування, спортивні змагання, оздоровча фізична культура.

Вступ

Людство має нагальну потребу обробки інформації. Необхідність пошуку нових організаційних форм і методик навчання зумовлена тим, що виникла потреба в розробці методики, яка відповідає адаптації навчальних закладів до комп’ютерної епохи. Суспільству потрібна компетентна особистість, яка могла б розвивати науку, економіку та культуру. На епоху XXI століття інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) влилися в усі сфери нашого життя. Тому основною метою сучасного суспільства є освоєння усіх широких можливостей, переваг та інновацій інформаційно-комунікативних технологій. Одночасно із стрімким розвитком інформаційно-комунікативних технологій гостро постало питання про інформатизацію освіти.

Необхідною ланкою в інформатизації суспільства є автоматизація освіти, насамперед в школах.  Адже бурхливий розвиток інформаційних та комунікаційних технологій потребує сучасного комп’ютерно-грамотного суспільства. Освіта має орієнтуватися на перспективи розвитку суспільства. А це означає, що в сучасній освіті необхідно застосовувати найновітніші інформаційні технології. Створення добротного інформаційного середовища є ключовим завданням на шляху переходу до інформаційного суспільства.

Важливість ІКТ для сучасної освіченої та фізично розвиненої особистості

В процесі інформатизації освіти роль вчителя та тренера становить неабияку важливість. Інформаційно-комунікаційна компетентність є однією з ключових компетентностей сучасної освіченої та фізично розвиненої особистості. Споконвічним завданням педагога залишається якнайглибше зрозуміти учня, задовольнити його запити, допомогти у становленні особистості. Тому, з одного боку, вони самі повинні задовольняти критерії нової інформаційної особистості, а з іншого - повинні володіти інноваційними технологічними інструментами і застосовувати їх у своїй професійній діяльності.

І.Ю. Шахіна коментує цю проблему так: «В умовах стрімкого розвитку інформаційно-комунікативних технологій (ІКТ), появи і впровадження нових форм та методів навчання, заснованих на використанні Web-ресурсів, професійна компетентність викладача та тренера має безперервно вдосконалюватись та оновлюватись як професійними знаннями, знаннями нових технологій навчання, так і сучасними методичними прийомами. Численні дослідження засвідчують, що ІКТ сприяють поліпшенню результатів навчання та поліпшують якість викладання». [16, с.1].

Нині ринок електронних освітніх ресурсів розвивається швидкими темпами, викладачам пропонується значний вибір педагогічних програмних засобів (ППЗ). З кожним днем можливості ресурсів, що спрямовані на підвищення ефективності освітнього процесу та якості знань, умінь та навичок учнів (студентів), зростають. [5, с.60].

Концепція інформаційних технологій була додана до елементу комунікації і виникла у 1980-ті роки. Наразі ІКТ включають апаратні засоби (комп'ютери, сервери, тощо) та програмне забезпечення (операційні системи, мережеві протоколи, пошукові системи, тощо).

Якщо говорити про початкову школу, впровадження інформаційно-комп’ютерних технологій у навчально-виховний процес є доцільним і перспективним. Розглянемо, що дає впровадження ІКТ для учнів початкової школи. Психологами доведено, що у віці 6-7 років у дітей надзвичайно розвинена рухливість, пам'ять, допитливість, уміння керування уважністю. Тому досить важливим є те, до чого адаптувати учня: до традиційних методів навчання (дошка, крейда та друковані джерела (підручники, зошити з друкованою основою)) чи застосовувати в навчальному процесі новітні засоби ІКТ (електронні підручники, мультимедійні дошки). З допомогою використання інформаційно-комунікативних технологій, навчально – тренувальне середовище можна доповнити відео, звуком, анімацією. Усе це здійснює значний вплив на емоційну сферу молодшого школяра, сприяючи підвищенню пізнавальної активності, підвищенню інтересу до предмета, до будь якого виду спорту та навчання взагалі, активізації навчальної діяльності учнів.

Ось як висловлює свою думку на цю проблему науковець Гуревич Р.С.: «Широке охоплення ІКТ усіх сфер освітньої діяльності сприяє розвитку системи освіти та відповідає сучасним нормам інформатизації суспільства. Впровадження сучасних систем ІКТ в освітній простір дозволяє підвищити ефективність навчання, урізноманітнити організаційні форми, методи навчання, виховання.» [10, с. 6].

Сьогодні, наша молодь має досить велику зацікавленість у використанні засобів ІКТ. Це можуть бути різноманітні Інтернет-технології, мультимедійні програмні засоби, офісне та спеціалізоване програмне забезпечення, електронні посібники та підручники, системи дистанційного навчання (системи комп'ютерного супроводу навчання). Тому, кожна новинка, засвоюється краще та скоріше, ніж лише використання традиційних методів навчання.

Використання ІКТ в комплекті з традиційним підручником сприяє наступному:

§ забезпечує особистісно орієнтований та диференційований підхід у навчанні;

§ забезпечує реалізацію інтерактивного підходу (постійне спілкування з ПК, постановка запитань, які цікавлять учня та отримання відповідей на них);

§ підвищує пізнавальну активність учнів за рахунок різноманітної відео- та аудіо-інформації;

§ здійснює контроль завдяки тестуванню і системи запитань для самоконтролю.

Недоліки та проблеми застосування ІКТ

Водночас існують недоліки та проблеми застосування ІКТ:

·  відсутність комп'ютера в домашньому користуванні багатьох учнів, вчителів та тренерів;

·  недостатня комп'ютерна грамотність тренера-викладача;

·  у робочому графіку вчителів не відведено час для дослідження можливостей Інтернет;

·  існує ймовірність, що, захопившись застосуванням ІКТ на уроках, учитель перейде від розвивального навчання до наочно-ілюстративних методів.

Перші кроки із впровадження Інтернету в систему освіти показали його величезні можливості для її розвитку. Разом з тим, вони виявили труднощі, котрі необхідно подолати для повсякденного застосування мережі в навчальних закладах. Проте необхідно враховувати, що це потребує значних затрат на організацію навчання та тренування порівняно з традиційними технологіями, що пов'язане з необхідністю використання значної кількості технічних (комп'ютери, модеми тощо), програмних (підтримка технологійнавчання) засобів, а також з підготовкою додаткової організаційно-методичної допомоги (спеціальні інструкції для тих, хто навчається, та для викладачів), нових підручників і навчальних посібників. Нині відбувається накопичення досвіду, пошук шляхів підвищення якості навчання і нових форм використання ІКТ у різних навчальних процесах. Певні труднощі використання ІКТ в освіті виникають у зв’язку з відсутністю не тільки методичної бази їх використання, а й методології розробки ІКТ для освіти, що примушує педагога на практиці орієнтуватися лише на власний досвід і вміння емпірично шукати шляхи ефективного застосування інформаційних технологій.

Буровицька Ю.М. вважає так: «Для того, щоб студент або спортсмен зміг у повній мірі отримати користь від інформаційно-комунікаційних технологій, йому потрібно надати чіткі інструкції і дати свободу для самостійного дослідження. В наш час учні дуже добре знають комп’ютерну техніку і програмне забезпечення, але перш за все, це стосується сфери розваг та соціальних мереж. Тому їх знання інформаційно-комунікаційних технологій треба спрямувати у потрібне нам русло.» [3, с. 3].

ОСНОВНІ НАПРЯМКИ ВИКОРИСТАННЯ СУЧАСНИХ КОМП’ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ФІЗИЧНІЙ КУЛЬТУРІ І СПОРТІ

 На думку вчених сучасні комп’ютерні технології (СКТ) надають можливість на більш високому якісному рівні організувати процес фізичного виховання, дозволяють поєднати функції накопичення, зберігання, аналізу, систематизації масивів інформації і оцінки підготовленості тих, хто займається, реалізувати індивідуальний підхід у процесі фізичного виховання за допомогою використання СКТ.

Аналіз літературних джерел та інтернет-ресурсів, педагогічні спостереження та власний досвід дають нам підстави виділити основні напрямки використання СКТ у фізичній культурі і спорті. 

Перш за все, зазначимо наступне.

Основні напрямки використання СКТ у фізичній культурі і спорті визначнені:

·  підготовка майбутніх фахівців і розвиток їх особистості в умовах інформаційного суспільства;

·  інтенсивність рівня виховного, навчального та тренувального процесів;

·  соціальна потреба в фахівцях в сфері фізичної культури і спорту, зумовленої інформатизацією сфери фізичної культури.

Виокремимо основні напрямки застосування інформаційних технологій

в різних галузях фізичної культури і спорту:

·  освітній процес; 

·  спортивне тренування; 

·  спортивні змагання; 

·  оздоровча фізична культура. 

Розглянемо докладніше кожний із них.

Освітній процес ‒ це напрямок, який можна вважати основним. В ході його учні, студенти та спортсмени знайомляться з теорією фізичного виховання і іншими навчальними дисциплінами. Для забезпечення продуктивного освітнього процесу необхідно впроваджувати дидактичні матеріали, які створюються на базі СКТ (мультимедійні навчальні системи; мультимедійні контролюючі програми та тести; бази даних освітнього призначення з включенням аудіо, фото та відео; інтернет-ресурси освітнього призначення; мультимедійні лекції-презентації; цифрові відеофільми, навчальні тренажери для оволодіння і закріплення окремих навичок; курси для дистанційного навчання тощо) [12]. 

Такі дидактичні матеріали дозволяють проводити контроль засвоєних знань, перевірку рівня компетентності майбутніх фахівців; дають можливість планувати і контролювати фізичну підготовленість, загальну рухову активність, а також психофізичний стан учнів і студентів; проводити комп’ютерні опитування для відбору абітурієнтів і студентів [4, 6, 9, 15]. Крім того, їх використання у навчальному процесі дає можливість ефективно збирати, обробляти та передавати інформацію, якісно змінювати методи і організаційні форми підготовки фахівців у галузі фізичної культури та спорту, відкриває нові можливості підвищення ефективності процесу фізичного виховання та спортивної діяльності [7].

Спортивне тренування дає можливість моделювання і прогнозування спортивних результатів, розбору техніки виконання складно координаційних вправ, підвищення ефективності навчання рухових дій і усунення помилок. СКТ дозволяють коригувати тренувальний процес. Вони висувають нові вимоги до спортивних споруд, тренажерів, снарядів і амуніції. Використання програмно-апаратних комплексів (комп’ютери, оснащені спеціалізованими програмами і бездротовими датчиками, що закріплюються на тілі спортсмена, що включають швидкісні відеокамери і т.п.) дозволяє проводити біомеханічний аналіз спортивних рухів, покращувати технічну підготовку спортсменів.

Дослідники відзначають, що для підвищення спортивних результатів доцільно використовувати не окремо взяті методи, а ефективно поєднувати біомеханічні, психологічні і статистичні тести з відповідною кореляцією з фізіологічними показниками спортсменів [7, 11]. Учені виділяють у цьому напрямку використання СКТ у фізичній культурі та спорту три взаємопов’язані групи: довідково-методичні: розроблення мультимедійних посібників, створення інформаційних баз даних; ті, що пов’язані з вивченням фізичних аспектів організму спортсмена: біомеханічні, психологічні і статистичні напрями; аналітичні: моделювання спортивних рухів і створення комп’ютерних тренажерів-стимуляторів.

Також науковці приділяють увагу підвищенню якості технічної підготовленості спортсменів. Для цього створюються програмно-апаратні комплекси, які автоматизують введення даних у комп’ютер і обчислення необхідних біомеханічних параметрів, що дає змогу підвищити ефективність навчання рухових дій і не допускати помилок. Наразі визначення підготовленості спортсменів забезпечується створенням і застосуванням спеціальних експертних систем і програм [8, 11, 13, 17]. Для забезпечення спортсменів і тренерів докладною та об’єктивною інформацією про виконання спортивних вправ важливо застосовувати автоматичні системи спостереження (Expert Vision Analysis [EVA], Motion Analysis Corp., http://www.Motionanalysis.com; Vicon, Oxford Metrics, http://www.vicon.com; CODA, Charnwood Dynamics, http://charndyn.com, BioVideo тощо), в яких передбачено використання різноманітних технологій для відстеження і фіксації рухів, деякі в режимі реального часу. Системи відеоаналізу рухів і складні комп’ютерні комплекси-імітатори поліпшують зворотний зв’язок і в підсумку сприяють формуванню рухових умінь і навичок та підвищують рівень спортивних результатів [1, 11, 14].

Спортивні змагання включають в себе 3 етапи: 1) підготовка до змагань; 2) проведення змагання; 3) завершення змагання. Сьогодні на кожному з цих етапів використовуються СКТ [1, 12]. 

Інформацію, яка використовується на етапі проведення та завершення спортивних змагань можна систематизувати за 11 блоками: інформація на сайті про хід змагання; інформація для тренерів; інформація для глядачів; інформація для ЗМІ; інформація для рекламодавців; інформація на сайті про результати змагання; підсумкова інформація для учасників змагань, керівників команд, тренерів; інформація для спонсорів; інформація для вищої за рангом федерації; інформація провідної організації [1].

Крім того, СКТ активно застосовуються в навчанні та атестації суддів [6]; дають можливість рекламувати різні змагання в мережі Інтернет; викладати їх результати і відеоматеріали на офіційні сайти спортивних організацій, в соціальні мережі та YouTube, що дозволяє переглядати і аналізувати змагання у будь-який час. Сьогодні з багатьох видів спорту цифрові данні відео-зйомки використовуються для вирішення спірних ситуацій, створення різних документів тощо (наприклад, фотофініш застосовується для складання протоколів змагань). Також СКТ використовуються для статистичної обробки результатів змагань, особливо для тих видів спорту, в яких результат спортсмена оцінюється суддями-експертами [12].

Наразі актуальним є проведення онлайн-змагань. Онлайн-змагання - це оцінка фізичної і спортивної підготовки учасників та виявлення кращих на підставі змагального процесу в умовах неможливості проведення традиційних спортивних заходів. Для їх проведення можливо використовувати платформу онлайн-змагань TEAMSCOREBOARD (https://teamscoreboard.org). Це надасть спортивним клубам і агентствам додаткову можливість у цьому питанні.

Оздоровча фізична культура в сучасному суспільстві має велику популярність і велику значимість, так як швидко розвивається фізкультурно-оздоровчий сервіс, відкриваються фітнес-центри, де ведеться робота з різним контингентом тих, хто займається. Цей напрямок використання СКТ пов’язано з розробкою програм для оздоровчої фізичної культури [1, 2, 7]. Програмне забезпечення цього напрямку ділять на діагностичне, діагностично-рекомендаційне і керуюче.

Діагностичні програми дозволяють фахівцеві швидше поставити діагноз. Діагностико-рекомендаційні поряд з діагнозом пропонують користувачеві певний набір рекомендацій, відповідних виявленому рівню здоров’я і рухової активності. У керуючих, комп’ютер здійснює взаємодію з користувачем за принципом зворотного зв’язку: видає завдання, контролює їх виконання, а за результатами нових тестів виробляє відповідні рекомендації.

ВИСНОВОК

Отже, проблема використання широкого спектру СКТ та інновацій в процесі фізичного виховання сьогодні набула особливої уваги. Новітні гаджети стають важливим механізмом не тільки навчального процесу, але і спортивного тренування, спортивних змагань та оздоровчої фізичної культури. Фізична культура та спорт за таких умов у новій формі закладає основи всебічного удосконалення фізичної природи людини та дотримання нею здорового способу життя.

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

1. Ахметов Р.Ф. Сучасні тенденції використання інформаційних технологій у технічній підготовці спортсменів / Р. Ф. Ахметов, Т. Б. Кутек // Вісник Черніг. держ. пед. ун-ту. 2011. № 86. С. 15 – 18.

2. Булатова М.М. Сучасні фізкультурно-оздоровчі технології у фізичному вихованні [Текст] / М.М. Булатова, Ю.О. Усачов // Теорія і методика фізичного виховання / за ред. Т.Ю. Круцевич. – К. : Олімпійська література, 2008. Т. 2. С. 320 – 354.

3.Буровицька М.Ю. Інформаційно-комунікаційні технології у вищих навчальних закладах: алгоритм впровадження: / М.Ю. Буровицька М.Ю. – 26с.

4. Генсерук Г.Р. Підготовка майбутніх учителів фізичної культури до застосування інформаційних технологій у професійній діяльності : Автореф. дис. канд. пед. наук : 13.00.04 / Г. Р. Генсерук. - Терноп. нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Т., 2005. 20 с.

5. Гуревич Р.С.  Інформаційне суспільство як важливий чинник розвитку освітнього середовища у ВНЗ// Сучасні інформаційні технології та інноваційні методикинавчання фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Вип. 43: / Р.С. Гуревич. – Вінниця. – 11с.

6. Денисова Л.В. Гіпермедійне інформаційне середовище навчання як засіб професійної підготовки фахівців з фізичного виховання і спорту: автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.04 / Л. В.Денисова. – Нац. ун-т біоресурсів і природокористування України. К., 2010. 22 с.

7. Жерновнікова Я.В. Огляд комп’ютерних програм, розроблених на кафедрі інформатики та біомеханіки ХДАФК // Науково-методичні основи використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури та спорту: збірник наукових праць. Харків: ХДАФК, 2018. Випуск 2. С. 39 - 42. - Режим доступу: http://journals.uran.ua/itfcs/article/view/132490.

8. Заневська Л.Г. Застосування інформаційних технологій у рекреаційно-туристській діяльності фахівців фізичного виховання: автореф. дис. … канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.02 / Заневська Людмила Георгіївна; Харків. держ. акад. фіз. культури. – Харків, 2007. 20 с.

9. Ісаченко М.А. Тестовий контроль в системі оцінки знань студентів інститутів фізичної культури і спорту / М. А. Ісаченко // Молода спортивна наука України: Зб. наук. праць з галузі фізичної культури та спорту. Т. 5. Львів: НВФ «Українські технології», 2007. С. 258 – 259.

10. Кадемія М.Ю.  Інформаційно- комунікаційні технології в професійній освіті майбутніх фахівців: монографія; за ред. член-кор. НАПН Гуревича Р.С.: / М.Ю. Кадемія. – Львів. – 380с.

11. Каллаур Л.В. Застосування інформаційних технологій у фізичному вихованні школярів та студентів // Науково-методичні основи використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури та спорту: збірник наукових праць. Харків: ХДАФК, 2018. Випуск 2. С. 43 - 48. - Режим доступу:http://journals.uran.ua/itfcs/article/view/132491.

12. Молчанюк В.А. Напрямки використання сучасних комп’ютерних технологій у фізичній культурі і спорті // Інформаційні технології в освітньому процесі // Матер. наук-практ. Інтернет-конф. – Чернигів: Чернігівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені К.Д. Ушинського, 14-20 грудня 2020 р. – Режим доступу: https://drive.google.com/file/d/112IQ7DJ4SBtkEkjYUW2ntTP6UoZibgAd/view.

13. Сущенко А.В. Інформаційно-комунікаційні технології і засоби навчання в професійній підготовці майбутніх фахівців фізичного виховання і спорту / Сущенко А.В. // Вісник Запорізького нац. ун-ту. Серія: Фізичне виховання та спорт: [зб. наук. пр.]. Запоріжжя, 2012. № 1 (7). С. 104 – 111.

14. Хоменко В. Напрями використання інноваційних та інформаційних технологій у підготовці спортсменів. Інноваційні та інформаційні технології у фізичній культурі, спорті, фізичній терапії та ерготерапії: Матеріали II Всеукраїнської електронної науково-практичної конференції з міжнародною участю (Київ, 18 квітня 2019 р.) / ред. О.А. Шинкарук. К.: НУФВСУ, 2019. С. 62 - 64. ̶ Режим доступу: http://reposit.uni-sport.edu.ua/handle/787878787/1378.

15. Черевичко О.Г. Функції пам’яті та уваги у студентів навчального відділення плавання НТУУ «КПІ» [Текст] / О. Г. Черевичко // Молодий вчений. 2016. №3. С. 122 – 125.

16. Шахіна І.Ю. Інформаційно-комунікаційні технології у вдосконалені методичної компетентності викладача: / І.Ю. Шахіна. – Вінниця. – 12 с.

17. Assessing Stride Variables and Vertical Stiffness with GPS-Embedded Accelerometers: Preliminary Insights for the Monitoring of Neuromuscular Fatigue on the Field / Martin Buchheit, Andrew Gray, Jean-Benoit Morin // Journal of Sports Science and Medicine. 2015. Vol. 14. P. 698 – 701.


1 коментар:

  1. Цікаве дослідження виходячи з особливостей використання ІКТ при викладанні фізичної культури. Дякую, що поділилися досвідом!

    ВідповістиВидалити

УВАГА!

       17  січня 2023 відбудуться Педагогічні читання на тему:  «Цифровий кейс педагога як сучасна технологія в освітньому середовищі». Мета...