ВИКОРИСТАННЯ
ЦИФРОВОГО КЕЙСУ ПЕДАГОГА В СУЧАСНІЙ ОСВІТНІЙ ПРАКТИЦІ ПРИ ПІДГОТОВЦІ
КВАЛІФІКОВАНИХ РОБІТНИКІВ З ПРОФЕСІЇ «СЛЮСАР З РЕМОНТУ КОЛІСНИХ
ТРАНСПОРТНИХЗАСОБІВ. МОНТУВАЛЬНИК ШИН»
Анотація: У статті розглянуті питання підвищення ефективності
навчально-виробничого процесу шляхом застосування методів активного,
інтерактивного і проблемного навчання за допомогою цифрових технологій і кейс
методів. Наведені приклади використання окремих
методів навчання при підготовці кваліфікованих робітників за професією «Слюсар з ремонту колісних транспортних засобів.
Монтувальник шин».
Ключові слова: Цифрова
освіта. Віртуальні освітні платформи. Цифрова грамотность.
Цифровий кейс. Кейс-технології. Цифровізація.
Освітні платформи. Інноваційне навчання. Мережа Інтернет. Електронні ресурси.
Вступ:
Цифрова
освіта – це освіта, яка головним чином функціонує за рахунок цифрових
технологій, тобто електронних транзакцій, які реалізуються шляхом використання
Інтернету. ХХІ століття – це час великих перетворень, становлення
інформаційного суспільства, пришвидшеної інноватизації та мережевих зв’язків.
Немає
сумніву в тому, що світ цифрових технологій, в який ми входимо, — це не лише
новий логічний етап розвитку технологічної сфери людства, а й усієї існуючої
правової та соціально-політичної реальності.
Традиційне
навчання з цифровими технологіями це не тренд, а вимога часу. Всі зміни, які
відбуваються в суспільстві, відображаються в освіті. В минулому столітті у нас
було індустріальне суспільство, і освіта була заточена під ту епоху. ХХІ
століття у нас інформаційне, тому, безумовно, освіта має пристосовуватись і
повинна забезпечувати сучасні запити.
Основним
ресурсом цифрової освіти у профтехосвіті
має стати інформація. Цифровізація освіти вже зараз змінює традиційну
систему освіти у напрямку формування її нової якості, а саме:
ü збільшується
кількість віртуальних освітніх платформ;
ü один
електронний ресурс може бути використаний багато разів для надання різних за
змістом освітніх послуг;
ü впроваджуються
нові технології в освіті та цифрові освітні платформи, які надають послуги.
Електронне (дистанційне)
навчання стає ключовим інструментом в адаптаційному навчанні, підвищенні
кваліфікації та розвитку працівників освітньої галузі. Цифровізація навчання
дозволяє збільшити віртуальну мобільність учнів ПТНЗ, а використання цифрових
кейсів дає змогу використовувати привабливі, яскраві, динамічні матеріали.
ІКТ-активний
педагог стає членом єдиного освітнього інформаційного середовища. Він працює
над узагальненням та оприлюдненням для педагогічного загалу власного досвіду:
пише і видає методичні посібники з проблеми використання ІКТ при викладанні
предметів, розміщує напрацювання в мережі Інтернет.
Виклад основного матеріалу
Використання комп’ютерної
техніки набуло загальнодержавного значення. Одне з найважливіших завдань
сучасного закладу професійної освіти – забезпечити використання здобувачами
освітим комп’ютерів та інформаційних технологій із навчальною метою. Комп’ютер
як універсальний засіб пошуку, обробки. Визначено організаційно-педагогічні
умови, котрі сприяють формуванню професійних знань майбутніх кваліфікованих
робітників засобами мультимедіа:
ü вмотивованість
у використанні різноманітних дидактичних матеріалів;
ü чітке
визначення ролі, місця, призначення та часу використання цифрових освітніх
ресурсів і цифрових засобів навчання;
ü введення
в технологію тільки таких компонентів, які гарантують якість навчання;
ü відповідність
методики навчання з використанням цифрових інструментів загальній стратегії
проведення навчального заняття;
ü перегляд
всіх компонентів системи і зміни загальної методики навчання; - забезпечення
високого ступеня індивідуалізації навчання;
ü забезпечення
зворотного зв’язку в навчанні.
Використання
сучасних технічних засобів для розв’язання фахових завдань на базі отриманої
комп’ютерної підготовки є запорукою конкурентоспроможності майбутнього фахівця.
При масовому забезпеченні комп’ютерами зберігається його індивідуальність,
можливість отримання достовірної оцінки без великих затрат часу на проведення
контролю.
Як
майстер виробничого навчання я вважаю що важливою ланкою професійно-практичної
підготовки кваліфікованого робітника є організація та проведення ефективного
уроку виробничого навчання, що включає раціональне сполучення методів і
прийомів навчання, які спрямовані не тільки на формування системи професійних
знань, умінь і навичок, але і на розвиток практичного та системного мислення,
здібностей до самостійної творчої діяльності. Тому вибір
доцільних методів навчання для професійно-практичної підготовки майбутніх
робітників значною мірою залежить від методичної підготовки та педагогічного
досвіду майстра виробничого навчання, володіння ним знаннями про сучасну
систему методів і прийомів їх застосування для підвищення ефективності
навчально-виробничого процесу.
Враховуючі рівень
сучасних вимог до кваліфікованих робітників, доцільно поширити класи методів
для формування професійних умінь і навичок. І тут нам на допомогу приходить
інноваційне навчання а саме використання цифрових технологій та
кейс-технологій.
Які ми маємо переваги при
використанні кейс-технологій:
-
легкість використання;
-
мобільність;
-
варіативність.
Створення
та використання цифрового кейсу забезпечує більш повну реалізацію навчального
процесу, учні мають значно вищий рівень засвоєння знань, вмінь та навичок.
Під
час уроку виробничого навчання майстер виступає перш за все, як організатор
навчально-пізнавальної і пошукової діяльності учнів. Тому у своїй роботі я стала використовувати
електронні, мультимедійні посібника та підручники, інтерактивні комплекси, цифрові
програми, відеоматеріали, електронні презентації. Все це є сучасна освіта, яка
допомагає нам удосконалюватися та йти в ногу з часом інформаційних технологій.
Цифровий
кейс з професійно-практичної підготовки припускає рішення окремих дидактичних
задач на різних етапах уроку:
• актуалізацію знань, необхідних для
забезпечення теоретичної основи практичної діяльності учнів на уроці;
• створення орієнтованої основи дій для
формування моделі майбутньої навчально-виробничої діяльності;
• розвиток уміння планувати виробничий
процес;
• формування й удосконалення професійних
умінь і навичок (від первісних умінь – до складних і надалі до професійної
майстерності і творчості);
• відпрацьовування методів самоконтролю й
оцінки якості навчально-виробничих робіт.
Можна
ствердно сказати, що використання цифрових технологій на уроці виробничого навчання, зокрема систем
презентацій, відеоматеріалу приводить до підвищення якісного рівня використання
наочності на уроці, підвищення продуктивності уроку, реалізації міжпредметних зв'язків, з'являється
можливість організації проектної діяльності учнів, змінюються на краще взаємини
педагогічних працівників з учнями. Маючи певний досвід і знання, мною були
створенні електронні поурочні папки з картками фотоалгоритмів технологічних
процесів з технічного обслуговування та ремонту вузлів і агрегатів автомобіля.
Створюючи
свій цифровий кейс особливу увагу приділяю підбору відеороликів, які дають
можливість підвищити сприйняття навчального матеріалу через
всебічний аналіз виробничої ситуації; вміння виділити ключову
інформацію; вміння визначення спрямованості у пошуку додаткової інформації;
вміння вести дискусію; вміння обґрунтовувати власну точку зору. Тому велике
значення приділяю у допомозі учневі усвідомити і розвинути свої здібності,
особистісні якості, і, в першу чергу, ті якості, що необхідні для його
особистісної і професійної реалізації.
На
уроці виробничого навчання інструктування є основним методичним прийомом роботи
майстра, спрямованим на формування професійних знань, умінь і навичок учнів.
Інструктування можна розглядати як комбінований методичний прийом, що включає
групу словесних, наочних і практичних методів. Сполучення цих методів
знаходиться у прямій залежності від мети і дидактичних задач уроку.
Повідомлення навчальної інформації в ході інструктажу може здійснюватися у
вигляді цифрових технологій: електронних презентацій, мультимедійних роликів.
Особливо це цінується коли учні самі створюють ці презентації, підбирають
відповідний відеоматеріал.
Завданням
презентації є полегшення сприйняття і запам’ятовування навчальної інформації за
допомогою яскравих образів.
Продуктивне застосування цифрових технологій,
включення слухачів у самостійний пошук, відбір інформації, участь в проектній
діяльності формує у них компетенції XXI століття. Цифрові технології в
сучасному світі – це не лише інструмент, а середовище існування, яка відкриває
нові можливості: навчання в будь-який зручний час, безперервну освіту,
можливість проектувати індивідуальні освітні маршрути, зі споживачів
електронних ресурсів стати творцями.
Отже, впровадження
цифрових технологій в освітній процес істотно прискорює передачу і засвоєння
знань, сприяє підвищенню якості навчання, що дає можливість майбутнім фахівцям
успішно і швидко адаптуватися в сучасному суспільстві.
Ефективність застосування нових інформаційних
технологій на уроках обумовлена наступними факторами:
– різноманітність форм представлення інформації;
– висока ступінь наочності;
– можливість моделювання за допомогою комп’ютера
різноманітних об’єктів і процесів;
– звільнення від рутинної роботи, що відвертає увагу
від засвоєння основного змісту;
– можливість організації колективної та індивідуальної
дослідницької роботи;
– можливість диференціювати роботу учнів у залежності
від рівня підготовки, пізнавальних інтересів та ін., використовуючи сучасні
інформаційні технології;
– можливість
організувати комп’ютерний оперативний контроль і допомогу з боку педагога;
– можливості
комп’ютера дозволяють учню активно приймати участь у процесі пізнання.
На даний час, ми
можемо спостерігати як Україна впевнено крокує у реформуванні системи освіти,
яке базується на впровадженні нових підходів до навчання здобувачів освіти,
створенні сучасного та актуального освітнього простору, поєднанні традиційного
й інноваційного навчання, що передбачає залучення до цього процесу кардинально
нових засобів. Більшість із них передбачають використання
інформаційно-комунікаційних технологій та спрямовані на формування ключових
компетентностей особистості, серед яких однією з пріоритетних визначають власне
цифрову. Новітні технології глобально впливають на форми, підходи, методи та засоби
навчання, але їхній стрімкий розвиток потребує одночасного розвитку методик їх
застосування в умовах освітнього процесу закладу освіти.
Висновок:
Сучасна освіта розглядається як найкраща інвестиція в
майбутнє. І тому, тільки за умови якісної підготовки кваліфікованих, мобільних
кадрів можна забезпечувати зростання економіки в державі.
Рушійною силою, яка змушує до діяльності, є потреба людини, яка
відображається в його уяві у виді бажання та інтересу. Досвід показує, що
зацікавленість учня допомагає успішному оволодінні професією, навіть не
дивлячись на окремі недоліки в організації навчання. За відсутністю
зацікавленості в учнів не забезпечує успіху і хороша організація.
Важливе значення при цьому має
динамічність та характер і перебіг викладення матеріалу. В цьому плані цифрові
технології та кейс технології мають значні переваги, порівняно із традиційними
засобами. Адже немає сумніву, що більш нове та сучасне викликає у дітей зацікавленість, тому на початковому стані проведення
заняття, спостерігається досить швидке покращення показників швидкості дії і
якості. Цей стан називається аналітичним, так як при умові складних дій, учень
спочатку оволодіває окремими їх елементами. Даний етап має виняткове значення
для розвитку навичок, так як перші враження мають вплив на весь подальший хід
завдання.
Список
використаної літератури
1.
Національна
доктрина розвитку освіти: Указ Президента України від 17 квітня 2002 р. -
№ 347/2002.
2.
Концепція
розвитку професійно-технічної освіти в Україні // Освіта України. – 7-14 липня.
– 2004. С. 3.
3.
Малафіїк І.
В. Дидактика. Навчальний посібник / Малафіїк І. В. - К. : Кондор, 2009. - 398
с.
4.
Биков
В.Ю. Теоретико-методологічні засади
моделювання навчального середовища сучасних педагогічних систем // Інформаційні
технології і засоби навчання: Зб. наук. праць/ За ред.. В.Ю.Бикова,
Ю.О.Жука/Інститут засобів навчання АПН України. – К.: Атака, 2005.- С.5-15.
5.
М.А. Винокуров, Р.Д. Гутгарц, В.А. Пархомов / Автоматизація
кадрового обліку: Инфра - М., 2001.
6.
В.В. Брага, Н.Г. Бубнова, Л.А. Вдовенко / Автоматизовані інформаційні технології. - М.: Комп'ютер: ЮНИТИ,
1999.
7.
Шквір В.Д. Інформаційні системи і технології в обліку. Львів,
2009 р.
8.
Маслов В.П.
Інформаційні системи і технології в економіці: Навчальний посібник – Київ:”
Слово”, 2007 р.
9.
Інноваційні
методики навчання у професійно-технічній освіті /За ред. І.
Козловської.
– Львів: Сполом, 2006. – 158 с.
10.
Підготовка
майстра виробничого навчання до занять: Методичні
рекомендації /Укладач С.О. Заславська. – Донецьк: ДІПО
ІПП, 2007. – 64 с.
11.
Матеріали Регіонального науково-практичного семінару: «Реалізація сучасних освітніх практик при підготовці кваліфікованих робітників» - БІЛА
ЦЕРКВА – 2020р.
Дякую Наталія Никифорівна, у своїй статті ви добре описали значення використання цифрових технологій їх переваги і значення для майстра. Бажаю вам творчих успіхів, гарних учнів.
ВідповістиВидалитиДякую за цікаву та змістовну статтю. Одне з головних завдань освіти в умовах інформаційного суспільства навчити дітей користуватися цифровими технологіями та навчатися, використовуючи ці технології!
ВідповістиВидалити