Комар Алла Миколаївна

 

Цифровий кейс педагога як сучасна технологія в освітньому середовищі

XXI століття – століття високих комп'ютерних технологій. Сучасна молодь живе в світі електронної культури. Змінюється і роль майстра виробничого навчання в інформаційній культурі – він повинен стати координатором інформаційного потоку. Отже, майстру виробничого навчання необхідно володіти сучасними методиками та новими освітніми технологіями, щоб спілкуватися на одній мові з учнями. Для сьогоднішніх учнів, які з самого раннього віку розвиваються в умовах нового інформаційного середовища повсюдне використання телебачення, інтернету, комп'ютерних програм сформувало новий тип сприйняття інформації, яку називають "екранною культурою". Для них підручники або пояснення майстра виробничого навчання на уроці втрачають своє колишнє значення, що призводить до зниження інтересу до процесу навчання. Стало очевидним, що, використовуючи тільки підручники, методичні посібники, власні пояснення, показ трудових прийомів, якими б великими, різнобічними і повними вони не були, вирішити цю проблему неможливо, слід формувати і розвивати різні компетентності учнів, в тому числі пізнавальні, комунікативні, соціальні, розвивати інформаційну і дослідницьку культуру учнів.

Одним із завдань професійно-технічної освіти є підготовка висококваліфікованих кадрів, які володіють необхідними знаннями та навичками, не тільки у своїй спеціальній області, а й у галузі використання інформаційних технологій. Впровадження в навчальний процес інформаційних технологій та модернізації спирається на нову концепцію розвитку професійно-технічної освіти України затвердженої МОН України та НАПН України 04.07.2004 року. На цьому етапі інформатизації суспільства все більшого поширення в різноманітних сферах життя набувають комп’ютерні технології, вони виступають як один із інструментів пізнання. Тому однією із задач сучасної освіти є також підготовка майстра виробничого навчання, який вільно орієнтується у світовому інформаційному просторі, який має знання та навички щодо пошуку, обробки, зберігання інформації, використовуючи сучасні комп’ютерні технології.

Безперечною умовою ефективності сучасного освітнього процесу є розвиток активності учнів і підтримка її протягом всього періоду навчання. Це далеко не проста задача, рішення якої можливо знайти в області вибору передових методів і засобів навчання. Тому в своїй практиці я застосовую інформаційні комп’ютерні технології, що дозволяє 5 урізноманітнити форми роботи, активізувати увагу учнів, підвищити творчий потенціал особистості і мотивацію, стимулює діяльність, спрощує підготовку до занять в майбутньому.

Ще в І столітті до н.р. Конфуцій говорив: «Те, що я чую, я забуваю. Те, що я чую, бачу, я трохи пам’ятаю. Те, що я чую, бачу і обговорюю, я починаю розуміти. Коли я чую, бачу, обговорюю і роблю, я набуваю знань, вмінь, навичок. Коли я передаю знання іншим, я стаю майстром». Всі ці слова він ніби сказав про мультимедійні презентації. Особисто для мене, сучасні комп’ютерні технології дають можливість у процесі підготовки та проведенні уроків в/н якісно поліпшити процес засвоєння учнями навчального матеріалу, підвищити їх зацікавленість, заощадити час, зменшити витрати часу на проведення унаочнення навчального матеріалу, контроль знань, умінь і навичок учнів.

Широке застосування інформаційних технологій дозволяє повніше реалізувати дидактичні принципи наочності в навчанні. Безумовно, змінюється і роль майстра в/н в навчальному процесі: він стає керівником і помічником учнів, що вимагає від нього глибоких знань та високої професійної майстерності – це з однієї сторони. А з іншої – учень є помічником майстра в/н і при підготовці презентацій, ілюстративного матеріалу вважає себе керівником. Одним з направлень моєї роботи в останній час стало створення електронних навчальних ресурсів та залучення до їх створення учнів. Зміст і якість освіти є пріоритетним завданням суспільства в умовах європейської інтеграції.

Підвищення якості та доступності професійно-технічної освіти є ефективне впровадження цифрових технологій. Застосування цифрових технологій в освітньому процесі, зокрема, на уроках виробничого навчання дозволяє реалізувати ідеї індивідуалізації та диференціації навчання, краще подати матеріал, зробити його більш цікавим, швидко активізувати знання та підвищити їхній інтерес до навчання та обраної професії.

Під цифровими технологіями розуміємо процес діджиталізації, що спрощує доступ до інформації.

Інформаційна насиченість сучасного світу вимагає спеціальні підготовки та певної адаптації навчального матеріалу перед його  поданням учням для того, щоб у візуально доступному для сприйняття вигляді надати учням основні або необхідні відомості, які будуть зрозумілими, легкодоступними та легкозасвоюваними.

Доцільність використання навчальної інформації зумовлена необхідністю в компактному поданні начального матеріалу, в найбільш зручному вигляді для його сприйняття, розуміння, засвоєння і запам’ятовування.

Професійне навчання в закладах профтехосвіти  зазвичай об’єднує традиційні та інноваційні технології навчання, бо тільки добре підготовлене заняття забезпечує досягнення потрібного ефекту.

Пропоную розглянути сучасні інновації, які використовую на уроках виробничого навчання.

Для того, щоб учні розвивали пізнавальні навички, вміння самостійно конструювати свої знання, могли орієнтуватися в інформаційному просторі та розвивати критичне мислення на уроках виробничого навчання використовую проектні технології.

Дана технологія передбачає вирішення конкретної проблеми, що з одного боку зумовлює необхідність інтегрування знань та вмінь з різних галузей використання сукупності різноманітних засобів і методів.

Метод базується на зацікавленості учнів у здобутті та практичній зорієнтованості їхньої роботи.

Навчання на основі проекту передбачає:

v     учні застосовують знання, вміння та навички для вирішення проблем у реальному світі;

v     підвищується рівень відповідальності учня за виконаний обсяг робіт

v     майстер виконує роль тренерів та фасилітаторів досліджує та проводить з учнями рефлексії;

v     часто учні працюють в парах, ланках, групах.

Приклад міні-проекту: Тема 2. «Виконання основних операцій при підготовці та обробці поверхонь під поліпшене водне та неводне фарбування та покриття лаками.» Для підвищення рівня професійної майстерності я використала новітні виробничі технології та матеріали з декоративного опорядження поверхні «ТМ «ЕЛЬФ ДЕКОР».


Учні вибирають вид декоративного опорядження поверхні на аркуші паперу, заздалегідь розроблені майстром. Здобувачі освіти, які навчаються на достатньому і високому рівнях обирають вид опорядження за допомогою браузеру Google, знаходять у всесвітній мережі інтернет і надалі воно знаходиться в мобільному телефоні.


На другому етапі технологічного процесу здобувачі освіти підбирають необхідний інструмент та матеріал. Для цього їм потрібно обрати з усього інструменту та матеріалу, запропонованого майстром, лише ті інструменти та матеріали. Які необхідні для виконання міні-проекту.

На третьому етапі конструювання здобувачі освіти виконують технологічний процес нанесення декоративного опорядження. Я вважаю, що це найцікавіша локація, адже тут відбувається все по-справжньому.


Саме так, як в майбутньому вони будуть виконувати безпосередньо на робочому місці. По закінченню роботи учні звітують майстру виробничого навчання про виконання завдання.

На четвертому, підсумковому, етапі – учні презентують свої проекти і лише після того, як виявиться, що все виконано правильно, креативно, без дефектів майстер підводить підсумок.

Таким чином, за допомогою проєктної технології учні виконують свої власні міні-проекти. Це дає змогу їм відчувати впевненість у власних силах та затребуваність на ринку праці.

Отже, метод проектів це спосіб досягнення дидактичної мети через детальну розробку проблеми, яка повинна завершитись реальним практичним результатом.

Як мотивувати учнів? Як їх зацікавити? Як урізноманітнити уроки? Це ті питання, з якими час від часу стикається кожен із нас. Чого ж не вистачає нашим учням? Може, живого спілкування, партнерства та підтримки однодумців, живих емоцій та рефлексії? І на допомогу приходить квест, за якого навчання стає пригодою, а результати діяльності – в руках учнів та їх команд. Така методика вчить учнів знаходити необхідну інформацію, піддавати її аналізу, систематизувати та вирішувати поставлені виробничі задачі. Метою квесту є рух до поставленої мети. Її досягнення стає можливим тільки в результаті подолання різних перешкод шляхом вирішення завдань, пошуку й застосування знань, міжпредметних зв’язків, взаємодії з іншими учасниками. Урок-квест – це урок, на якому здобувачам освіти пропонується у формі квесту, тобто пошукової (часто пригодницької) гри виконати низку різноманітних логічних дій, спрямованих на отримання кінцевого результату.

Квест-урок стимулює розвиток логічного мислення, привчає розмірковувати над завданням, різнобічно оцінювати ситуацію, аналізувати інформацію з точки зору значимості, важливості та необхідності, дозволяє пов’язувати матеріал кількох предметів, залучаючи логіку і критичне мислення.

Хоч раз вам доводилося сканувати QR-код. Як правило, QR-код зовсім не стосувався освітнього процесу. Ви просто скануєте зображення за допомогою планшету чи телефону – і вже за мить переходите на зашифровану сторінку чи сайт.

На цьому уроці я використала QR-код для проходження тестів з охорони праці. Це пришвидшило роботу, зацікавило учнів та осучаснило урок. Лише кілька хвилин – і цікавий навчальний контент для учнів готовий!

Сучасна педагогіка покликана стимулювати активну діяльність учнів. Завдяки пошуковій, експериментальній, дослідницькій та проектній діяльності учні вчяться встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, самостійно формулюють завдання та висновки з опрацьованого матеріалу. А щоб отримати якісний результат, необхідно відпрацьовувати вміння на простих та цікавих вправах. Саме тому, на допомогу приходять ребуси. Я  використала  їх на етапі актуалізації знань. Ребус став доречним на виробничому навчанні, де я  зашифрувала відповіді на запитання, назву  теми.

Ребус – це своєрідна загадка, головоломка, в якій серед малюнків, символів, літер, знаків ховається певне слово чи словосполучення. Завдання здобувача освіти – знайти логічний зв'язок між зображеннями та розпізнати зашифроване слово.


Таку роботу можна застосовувати на уроках, адже основна перевага ребусів – відсутність вікових обмежень. У цьому завданні кожен може знайти для себе щось таємниче й захопливе, а позитивний результат лише підсилить інтерес до роботи.

Готуючись до уроку виробничого навчання важко визначити чіткі межі між різними формами та методами навчання: вони переплітаються, доповнюють одна одну, складаються в комплексну систему прийомів, за допомогою яких майстер виробничого навчання і учні реалізують поставлені цілі. Кожна форма і кожен метод навчання має певні переваги і недоліки. У дидактиці визначено і реалізовано чимало форм та методів активного навчання, але із їх розмаїть можна виділити: інтерактивні методи навчання. Форми інтерактивного навчання Групова (фронтальна) Колективна (кооперативна) з методів, частіше за все я використовую «Мікрофон», «Мозковий штурм «Навчаючи – вчуся». «Акваріум», «Коло ідей», «Робота в парах», «Робота в малих групах», «Спільний проект».

Сутність інтерактивного навчання на уроці полягає у тому, що навчання проходить у режимі діалогу, під час якого відбувається взаємодія учня і майстра з метою взаєморозуміння, спільного вирішення навчальних завдань, розвитку особистісних якостей учнів. Результатом застосування інтерактивних технологій є формування високого ступеня ключових компетентностей, а саме відповідальності, самостійності, комунікативної та професійної культури, організованості, кмітливості, вміння працювати в колективі. Технології інтерактивного навчання передбачають, що майстер виробничого навчання уважно спостерігає за діями учнів, запам’ятовує хід подій і стиль поведінки учнів, аналізує і корегує їх дії, забезпечує зворотній зв’язок, розвиває ефективну внутрішньогрупову взаємодію і плідну комунікацію між учнями, корегує неефективні дії, є справедливим, терплячим, толерантним, викликає довіру до учнів, їх поважає, забезпечує учнів інформаційними, дидактичними і матеріально-технічними ресурсами, створюючи цим середовище для самовдосконалення та саморозвитку майбутнього робітника.

Хочу коротенько зупинитися, зокрема, на презентаціях. Використання комп'ютерних презентацій уже настільки міцно увійшло в практику роботи педагога, що багато хто навіть не уявляє вже собі відкритого уроку без ноутбука, проектора і демонстрації якихось картинок на екрані. Я вважаю, що презентацію доцільно використовувати тоді, коли потрібно представити, показати якийсь матеріал учням. Саме тому, основним матеріалом презентації має бути не текст, а зображення. На яких етапах уроку виробничого навчання я використовую презентацію?

1.                     Актуалізація опорних знань (усні запитання, проблемні виробничі технології.).

2.                     Пояснення нового матеріалу (перелік технологічних операцій, демонстрація прийомів, перелік дефектів та їх усунення, таблиця оцінки якості і т.д.).

3.                     Організація поточного інструктажу (завдання на урок, бланк-наряд на виконану роботу, план виконання роботи)

Чи це усе? На слайдах презентації можна ж розмістити ну все що завгодно. Буквально кожний елемент уроку можна супроводити якимось слайдом комп'ютерної презентації!

Проводити урок виробничого навчання віддалено, не бачити учнів, не мати можливостей пояснити особисто й допомогти в момент виникнення проблеми — ще кілька місяців тому не могли й уявити таких ситуацій у своїй роботі. Але пандемія внесла несподівані корективи і змусила всіх терміново опановувати цифрові інструменти й нові педагогічні підходи та методики. Вимушене дистанційне навчання стало викликом для всіх учасників освітнього процесу: вчителів, майстрів, учнів та батьків. Організувати якісне виробниче навчання з використанням цифрових технологій, надихати й мотивувати учнів, давати раду технічним проблемам виявилось зовсім не просто.

Дистанційна форма навчання передбачає доступ до інтернету, технічне забезпечення (комп’ютер, планшет, смартфон тощо) в усіх учасників освітнього процесу, а також те, що майстри володіють технологіями дистанційного навчання. Сьогодні весь світ перебуває в умовах необхідності працювати по іншому. Навчання в умовах карантину – виклик сьогодення, який прийшлося подолати в усьому світі. Для когось – це стало справжнім випробуванням, а хтось сприйняв це як цікаве завдання. Але не зважаючи на всі проблеми, майстри виробничого навчання, під час дистанційного навчання запроваджують нові методики в оволодінні предметами.

Іноді майстру потрібно викласти певний матеріал авторським способом, дати докладніші пояснення, чи підкреслити важливі аналогії, актуальні для конкретної групи учнів. У таких випадках варто записати власний відеоролик і надати до нього доступ через мережу You Tube, чи аналогічні сервіси

Для учнів відео урок є дуже зручним ресурсом, який може компенсувати (принаймні частково) відсутність під час онлайн заняття. Є можливість повернутись до незрозумілих моментів та переглянути пояснення кілька разів, повільніше, з паузами, відповідно до власного стилю навчання. Можна використати ці ролики на етапі підготовки до тестування чи навіть після завершення курсу для актуалізації матеріалу згодом. Після завершення дистанційного навчання ці ж матеріали можна буде використати для реалізації “перевернутого класу”. Проте просто наявність відеоролика, і завдання його переглянути не більш інформативні, ніж наявність підручника і вказівка “прочитати параграф”. Важливо сформулювати чітке завдання: що саме має зробити учень/учениця під час та після перегляду відео.

Існують платформи, на яких можна налаштувати питання так, щоб переривати перегляд відео і блокувати перехід до наступної частини без відповіді на поставлене питання. Можна включати у відео текстові блоки на паузах для того, щоб звернути увагу глядача на певні моменти у відео. І нарешті, можна розробити форму опитування, яку потрібно заповнити після перегляду За допомогою хмарного сервісу PlayPosit, можна зробити яскравий відео урок. Інтерактивні відео допомагають учням краще запам’ятовувати вивчений матеріал, створюють атмосферу, близьку до виробництва. Можна за допомогою цього сервісу провести опитування учнів, та визначити їх підготовленість до занять виробничого навчання. Цей сервіс є кращим для супроводу уроку в дистанційній формі, тому я використовую саме його на дистанційних заняттях.

Отже, на основі вище сказаного, я прийшла до висновку, що всі інноваційні методи, які приводять до позитивних результатів і спрямовані на формування професійних умінь і навичок мають право на їх використання як на уроках виробничого навчання, так і в позакласній роботі.

Список використаних джерел

1.                     Педагогічна книга майстра виробничого навчання: Навч. – метод.посібник/ Н.Г.Ничкало, В.О.Зайчук, Н.М.Розенберг та ін., За ред. Н.Г.Ничкало. – 2-ге вид.,допов., - К.; Вища шк., 1994.-383с.

2.                     Батраченко Н.В., Головінов В.П., Каменєва Н.М. Технологія виготовлення жіночого одягу: Підручник для учнів проф. – техн. навч.закладів. – К.: Вікторія, 2000. – 512.

3.                     Дементієвська Н.П., Морзе Н.В. як можна комп’ютерні технології використати для розвитку учнів і вчителів// Актуальні проблеми психології: Психологічна теорія і технологія навчання/ За ред. С.Д. Максименка, М.Л.Смульсон. – К.:Міленіум, 2005. Т.8, вип.1. – 238с.

4.                      Дементієвська Н.П., Морзе Н.В. комп’ютерні технології для розвитку учнів та вчителів// Інформаційні технології і засоби навчання: Зб. наук.праць/ За ред. В.Ю.Бикова, Ю.О.Жука/ Інститут засобів навчання АПН України. – К.:Атіка,2005. – 272с.

5.                     Рубинштен С.Л. Проблеми общей психологии. М.,1973.

6.                     Садыкова Н.У. Формирования познавательного интереса учащихся в условиях совместной учебной деятельности: Афтореф. дисс. канд.пед.наук. – Волгоград,1995.

7.                     Щукина Г.И. «Активизация познавательной деятельности учащихся в учебном процесе» - М.:Просвещение,1979.

8.                     Дементієвська Н. П., Морзе Н. В. Комп’ютерні технології для розвитку учнів та вчителів// Інформаційні технології і засоби навчання: Зб. наук. праць/ За ред. В. Ю. Бикова, Ю. О. Жука/ Інститут засобів навчання АПН України. – К.: Атіка, 2005. – 272 с. 27

9.                     Демєвська Н. П., Морзе Н. В. Як можна комп’ютерні технології використати для розвитку учнів та вчителів// Актуальні проблеми психології: Психологічна теорія і технологія навчання/ За ред. С.Д. Максименка,               М.Л. Смульсон. – К.: Міленіум, 2005. - Т. 8, вип. 1. – 238 с.

10.                Дементієвська Н. Вчимося самі, вчимо інших// Вісник програм шкільних обмінів. – 2004. - №21. – С. 5-8.

11.                Информационные и коммуникационные технологи в подготовке преподавателей. Институт нових технологий по поручению Отдела высшего образования ЮНЕСКО. Division of Higher Education, ЮНЕСКО, 2005.

12.                Морзе Н., Дементієвська Н. Методичні рекомендації для тренерів-методистів, Intel Corporation. – К., 2005. – 124 с.

13.                Ястребов Л. Й. Создание мультимедийных презентаций в программе Microsoft Power Poin// Вопросы Интернет-образования. - №41.

14.                Shkola.net.ua

15.                Bookz.com.ua

16.                Висоцька, Л. Формування професійної культури майбутніх фахівців кулінарного профілю у вищих професійних училищах: автореф. дис. на здоб. наук. ступ. канд. пед. наук: 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти»/    Л. Є. Висоцька. — Київ, 2011.

17.                Селевко Г.К. Альтернативні педагогічні технології. – М.: НДІ шкільних технологій, 2005.


3 коментарі:

  1. Дякую автору за пізнавальний матеріал. Дійсно, поєднання традиційних та інноваційних методів навчання є невідємним і ефективним інструментом у процесі оволодіння навчальним матеріалом. А застосувння на уроках проектних технології і квестів допомогають учням орієнтуватися в інформаційному просторі та розвивають критичне мислення, роблять навчання більш цікавим, активним і захоплюючим.

    ВідповістиВидалити
  2. Дякую Аллі Миколаївні за грунтовний виклад матеріалу щодо використання інноваційних технологій на уроках виробничого навчання. Вважаю, що використання цих технологій є доцільним, результативним та методично обгрунтованим, оскільки безпосередньо впливає на знання, вміння та навички учнів. Завдяки ІКТ та проектним технологіям учні самостійно можуть здобувати знання, що підвищує їх інформаційну, професійну та навчальну компетентності. Бажаю майстру виробничого навчання успіхів у роботі, творчої наснаги та вдячних учнів.

    ВідповістиВидалити
  3. У статті розкрита тема використання інноваційного навчання з використанням цифрових технологій та технологій педагогічних цифрових кейсів. Автор статті широко висвітлила застосування таких інноваційних педагогічних та виробничих методів під ча уроків вирбничого навчання як: міні-проект з теми уроку: «Виконання основних операцій при підготовці та обробці поверхонь під поліпшене водне та неводне фарбування та покриття лаками», квест-урок який стимулює розвиток логічного мислення, привчає розмірковувати над завданням, різнобічно оцінювати ситуацію, аналізувати інформацію з точки зору значимості, важливості та необхідності, дозволяє пов’язувати матеріал кількох предметів, залучаючи логіку і критичне мислення. Особливу увагу автор приділила проведенню дистанційної форми навчання, що передбачає доступ до інтернету, технічне забезпечення (комп’ютер, планшет, смартфон тощо) в усіх учасників освітнього процесу.

    ВідповістиВидалити

УВАГА!

       17  січня 2023 відбудуться Педагогічні читання на тему:  «Цифровий кейс педагога як сучасна технологія в освітньому середовищі». Мета...