Цифровий кейс майстра виробничого
навчання
ВСТУП
Найважливішими
завданнями реформування освіти в Україні є підготовка освіченої, творчої
особистості та формування її фізичного й морального здоров'я. Сучасне покоління потребує нових знань, вмінь та
компетенцій, які часто не може запропонувати освітня система. Саме тому виникла
потреба в нових навчальних методах, за допомогою міжпредметного, кейсового
навчання.
Об’єктом
вивчення в цій роботі виступають нові сучасні освітні технології.
Предметом
дослідження є цифровий кейс пеагога як сучасна інноваційна технологія в освітньому середовищі.
Метою
роботи є визначення поняття цифрового кейсу та доведення
необхідності його використання в навчально-виробничому процесі.
Означена мета зумовила постановку наступних завдань:
- охарактеризувати цифровий кейс педагога, розкрити його
суть та значення;
- визначити структуру цифрового кейсу;
- дати характеристику основних розділів цифрового кейсу;
- висвітлити особливості використання цифрового кейсу на
уроках виробничого навчання;
- проаналізувати ефективність використання цифрового
кейсу в практичній роботі майстра виробничого навчання.
При опрацюванні даної теми були використані методи дослідження: аналіз наукової та
методичної літератури, узагальнення та систематизація матеріалу, аналіз роботи
вчителів з даного питання.
Практичне значення роботи: створення та використання цифрового кейсу забезпечує більш повну
реалізацію навчального процесу, учні мають вищий рівень засвоєння знань, вмінь
та навичок.
ЦИФРОВИЙ КЕЙС ПЕДАГОГА ЯК СУЧАСНА
ІННОВАЦІЙНА ТЕХНОЛОГІЯ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ
Аби підготуватися до заняття, педагог часто витрачає
часу навіть більше, аніж триватиме саме заняття. Дібрати наочність, матеріали
для ігор і вправ - це лише частина підготовки. А що як зібрати в одному місці
різноманітні допоміжні матеріали в одному місці?
Під час роботи з учнями ми активно використовуємо
можливості сучасних цифрових технологій. Зокрема, вдаємося до так званої кейс-технології
— створюємо цифровий кейс.
Цифровим кейсом ми
називаємо добірку методичних матеріалів, згрупованих за темами й збережених в
одному місці, приміром, у «хмарі» на Google Диску, у папці на комп’ютері чи на
будь-якому електронному носії.
Визначаємо
такі переваги цифрового кейсу:
·
легкість використання;
·
мобільність;
·
варіативність.
Цифровий кейс дає змогу використовувати привабливі,
яскраві, динамічні матеріали; швидко змінювати картинки, аби «зачепити» і
спрямувати в потрібному напрямі увагу учнів. Цифровий кейс можна сформувати за
різною тематикою та різними напрямами.
Електронні, мультимедійні підручники та
посібники, інтерактивні комплекси, цифрові вимірювальні лабораторії – все це є
сучасна освіта, яка допомагає нам удосконалюватися та йти в ногу з часом
інформаційних технологій.
Кейс-технологія (від англ. сase — портфель, валіза) — це інтерактивна технологія для короткострокового
навчання на основі аналізування реальних чи вигаданих ситуацій, спрямована не
так на засвоєння знань, як на формування нових якостей і вмінь
Кейс-метод ґрунтується на принципах, які
фактично змушують переглянути ролі вчителя і учня. Зобов'язання вчителя при
застосуванні кейс-методу полягає в тому, щоб створити в навчальної аудиторії
такі умови, які б дозволили розвинути в учнів вміння критично мислити, аналізувати,
спонукати їх до того, щоб в процесі дискусії поділитися власними думками,
ідеями, знаннями та досвідом. Зобов'язання учня полягає в тому, щоб збагачуючи
своєю творчою енергією навчальний процес, прийняти на себе частку
відповідальності за його результативність. При цьому учні повинні
усвідомлювати, що вчитель знаходиться в класі для того, щоб допомогти їм, і
вони мають скористатися цим у повній мірі, проте основна відповідальність за
те, чому вони навчились, лежить на них.
СТРУКТУРА ТА
ВМІСТ ЦИФРОВОГО КЕЙСУ
Матеріал для наповнення цифрового кейсу майстра виробничого навчання добираємо
й структуруємо за тематичним принципом. Позаяк тематичний
розподіл забезпечує інтеграцію різного за напрямами матеріалу й сприяє
формуванню цілісного світогляду учнів на основі використання текстів.
Текстами ми вважаємо не лише літературні твори, а й відео, пізнавальні
фільми, презентації, технологічні картки, тобто все, що можна обговорити разом
з учнями. Завдяки обговоренню навчальна інформація стає доступнішою для
сприймання дітьми. До того ж такий підхід дає змогу підвищити інтерактивність
освітньої роботи, перейти від пояснювально-ілюстративного способу
навчання до діяльнісного, за якого кожна дитина постає активним
суб’єктом, а не пасивним об’єктом педагогічної дії. Саме тексти є основною
складовою цифрового кейсу вчителя.
Групуємо дібрані матеріали за розділами
Цифровий кейс ми формуємо з таких розділів:
·
системоутворювальні та
пізнавальні презентації;
·
відео;
·
тексти — літературні твори, технологічні
картки, інструкції, цитати;
·
інтерактив — інтерактивні вправи
й ігри, сюжетні картини й картинки за темою, добірки тематичних карток й
електронні дидактичні посібники.
2.1. Системоутворювальна та
пізнавальна презентація
Завдання будь-якої презентації — полегшити сприймання й запам’ятовування
інформації за допомогою яскравих образів. Тож системоутворювальну презентацію
ми створюємо за чітко визначеним алгоритмом,
який дає змогу дотримуватися принципів педагогіки емпауерменту. Так, зазвичай
вона містить такі елементи:
·
вправи на включення або проблемні ситуації (питання);
·
аудит — перевірка наявних знань («що я знаю й умію у цьому напрямі»);
·
асоціативна карта — аналізування зв’язків і взаємозалежностей між різними компонентами теми;
·
інформаційний блок — висвітлення інформації, якої бракувало для розв’язання проблемної
ситуації;
·
блок на закріплення — виконання вправ, що передбачають застосування отриманої інформації;
·
поведінковий блок — формування певних намірів («тепер я робитиму так…»).
Залежно від теми, яку вивчаємо, деякі елементи ми можемо пропускати.
Пізнавальні презентації ми використовуємо на інформаційному етапі
взаємодії, тобто під час ознайомлення учнів з темою. Ці презентації зазвичай
містять відповіді на найпоширеніші запитання до теми.
На своїх уроках використовую такі презентації :
«Технологія приготування нерибних морепродуктів», «Гідробіонти», «Обробка
риби», а також майстер-клас «Використання гідробіонтів для приготування страв
на уроках виробничого навчання».
Добираючи матеріали цифрового кейсу мною підібрано матеріали до уроків, на
якому будемо розкривати тему «Приготування страв з риби».
2.2. Відео
Хоча відео теж вважаємо текстами, виділяємо для них
окремий розділ. Добираємо пізнавальні та сюжетні
відео, в основі яких — стандартні ситуації, у які потрапляють учні на
виробництві, під час спілкування з дорослими колегами й однолітками, клієнтами,
замовниками. Такі відео демонструють виробничі норми, правила приготування та
подачі, обслуговування, можливі помилки та способи їх усунення. Оскільки досить
важко знайти відео в інтернеті українською мовою, то сучасні програмні та
технічні засоби дозволяють змонтувати та переозвучити відео самостійно. Після
перегляду учні часто відтворюють найцікавіші сюжети, аби закріпити варіанти дій
в тих чи тих ситуаціях.
2.3. Тексти
Щоб ознайомити дітей з технологічним процесом
приготування їжі, ми створили добірку текстових документів: технологічні
картки, інструкційні картки, картка «Типові помилки», картки-попередження при
приготуванні страв.
Стежимо за тим, аби в учнів сформувалося уявлення про
правильну технологічну послідовність приготування страв з риби.
2.4. Інтерактив
Обов’язково формуємо до кожної теми добірку
інтерактивних матеріалів, як-от інтерактивні ігри й вправи, проблемні та
дослідницькі питання, добірки тематичних карток й електронні дидактичні
посібники. Позаяк з матеріалом, поданим у незвичній ігровій формі, учням значно
цікавіше працювати. До того ж ігрові компоненти активізують
пізнавальну діяльність учнів і посилюють засвоєння матеріалу.
ВИСНОВКИ
Головна суперечність
розвитку системи освіти - невідповідність старих методів навчання, виховання та
розвитку дітей новим умовам життя; друга - суперечність між масою нових
відомостей і рамками навчально-виховного процесу; третя - суперечність старого
і нового.
Об’єктом вивчення в роботі виступали нові сучасні освітні
технології, зокрема вивчення цифрового кейсу, як сучасною інноваційною технологією в освітньому
середовищі. Інновації є суттєвим
діяльним елементом розвитку освіти взагалі.
Тому у сучасному вимогливому
та швидкозмінному соціально-економічному середовищі рівень освіти значною мірою
залежатиме від результативності запровадження технологій навчання, що
ґрунтуються на нових методологічних засадах, які розвивають діяльнісний підхід
до навчання.
Таким чином можна
зазначити, що інновації в освіті є невід'ємною її частиною, з розвитком
суспільства та технологій ми не можемо обійтись без нововведень в освіті та в
професійно-технічній освіті. Інновації в системі освіти допомагають нам краще
розробити систему, завдяки якій ми зможемо передавати і засвоювати якомога
більше знань, яких з часом стає дедалі більше.
Намагаючись розкрити
суть цифрового кейсу, його структуру, необхідність його використання, як
основного інструменту розвитку педагогічної освіти, а також довести ефективність
використання цифрового кейсу в практичній роботі майстра виробничого навчання, переконана,
що створення та використання цифрового кейсу забезпечує
більш повну реалізацію навчального процесу, учні мають вищий рівень засвоєння професійних
знань, вмінь та навичок.
ВИКОРИСТАНІ
ДЖЕРЕЛА
1. Алфімов Д.В. Інноваційна освітня система: шляхи відродження //
Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи: Збірник наукових праць / Ред.
кол. Л.І.Даниленко та ін. - К.: Логос, 2010. - С. 158
4.
Вікіпедія [Електронний ресурс] /Режим доступу:
https://uk.wikipedia.org/wiki/
6. Кейс-технології в школі [Текст] : Що, як і навіщо
// Школа. - 2018. - № 1.-С. 2-10.-160.
7.
Найкращі YouTube-канали для дітей. [Електронний ресурс]./Режим доступу: http://www.
kozakorium.com/naykraschi-youtube-kanaly-dlya-ditey-ukrayinskoyu-movoyu/.
8.
Нова українська школа [Електронний ресурс]: [Веб-сайт]./Режим доступу до ресурсу:
http://nus.org.ua/news/uryad-opublikuvav-novyj-derzhstandart-pochatkovoyi-osvity-dokument/
9. Основи кейс-технологій в освітньому процесі школи[Електронний ресурс]/Режим доступу:https://www.pedrada.com.ua/article/1203-qqq-17-m2-08-02-2017-osnovi-keys-tehnology-v-osvtnomu-protses-shkoli
10. Цифровий кейс педагога: як просто
підготуватися до занять[Електронний
ресурс]/Режим доступу: http://netreabcentr.at.ua/publ/metodichna_storinka/cifrovij_kejs_pedagoga_jak_prosto_pidgotuvatisja_do_zanjat/2-1-0-124
Не зважаючи на різні напрями діяльності з автором, можна взяти для себе деякі елементи. Дякую, що поділилися досвідом.
ВідповістиВидалити