ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ В ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ
Анотація. Стаття висвітлює
сутність та причини розвитку сучасних цифрових технологій,
розглядає сучасні інформаційні технології,
які використовуються під час дистанційного навчання. В статті проаналізовано недоліки і переваги дистанційного
навчання, запропонована класифікація цифрових ресурсів, які можуть
застосовуватися на різних етапах уроку та з різною метою, наведено приклади
практичного застосування та опис використання цифрових інструментів на уроках
громадянської освіти з посиланнями на них.
Ключові слова: дистанційна освіта, цифрова компетентність, цифрові технології, функції
цифрової компетентності, інформаційно-комунікаційні технології.
Вступ
Стрімкий розвиток сприяє модернізації
сучасної системи освіти. Сучасне дистанцiйне
навчання — це форма навчання з використанням комп’ютерних і
телекомунiкацiйних технологiй, якi забезпечують iнтерактивну взаємодiю вчителя та учнів на рiзних етапах навчання i самостiйну роботу з матерiалами iнформацiйної мережi.
Дистанційне навчання надає нові можливості як викладачу , так і учню,
оскільки у центрі – учень із забезпеченням його персоналізованого адаптивного
навчання, а педагог володіє технологічними інструментами та здатний
орієнтуватися в системах керування навчанням та створювати «фізичні» і
«віртуальні» класи для гібридного (змішаного) навчання «офлайн + онлайн».
Дистанційне навчання дозволяє реалізувати
такі принципи:
· доступність навчання, а
саме подолання фізичних обмежень людини, розширення аудиторії учнів;
· індивідуальна
спрямованість навчання, створення комфортних умов для школярів і вчителів,
урахування індивідуальних психологічних особливостей (сприйняття, пам’яті,
мислення), індивідуальний темп навчання;
· розвиток інформаційної
культури, навичок роботи із сучасними засобами інформатизації і
телекомунікації;
· соціалізація навчання,
урахування особистісно-комунікативних особливостей учнів [2].
Якщо поринути в історію, то з’ясуємо, що деякі форми
дистанційного навчання існували давно, наприклад: ще 1840 року зафіксовано листування вчителя і учениці. Це
перші листи, коли вчитель надсилав завдання, потім отримував відповіді,
перевіряв роботу і оцінював, надавав зворотний зв’язок. Радіоуроки
були популярними на початку ХХ століття. Телевізійні уроки від відомих
педагогів-новаторів в кінці 90-х років. Зараз ми бачимо уроки Всеукраїнської
школи онлайн. За прогнозами ЮНЕСКО у ХХІ Столітті діти будуть проводити в школі
лише 30-40% часу, 40% буде відведено на дистанційне навчання, решта – на
самостійне [3]
Дистанційне
навчання має як багато плюсів, так і містить ряд недоліків, які потрібно мати на
увазі. Серед переваг можна виділити: передові освітні технології,
індивідуалізація навчання, актуальність, що передбачає використання
найсучасніших засобів для здобуття інформації, ІКТ та можливостей Інтернету;
порівняно більші обсяги інформації, яку можна отримати в умовах дистанційного
навчання, доступність джерел інформації,; зручність, за якої кожен учень має
можливість обрати власний ритм та режим отримання знань у комфортній для нього
обстановці.
До недоліків можно віднести: технічне забезпечення, оскільки смартфони
є практично у всіх, а осьособисті комп’ютери та планшети, через які набагато
зручніше відвідуваии онлайг-уроки та систематично
виконувати домашні завдання; низька
якість інтернет-зв’язку; санітарні норми (20-25 хвилин за урок і не більше 3-х уроків на день), обсяги та терміни здачі домашніх завдань та
психоемоційний та фізичний стан. В умовах тривалого карантину порушується звичний ритм дня. Діти не
можуть вийти на прогулянку, поспілкуватися з однолітками, а це все негативно
впливає на їх самопочуття. І найголовніше, при дистанційному
навчанні втрачається безпосередній контакт між викладачем та студентом [6].
Залежно від засобів зв’язку, можна організовувати різні види дистанційного навчання,
такі як:
·відеоконференції,
·компютерні конференції,
·відеолекції,
·відеоуроки,
·інтерактивні вправи,
·електронне тестування.
Сучасні інформаційні
технології відкривають нові перспективи для
підвищення ефективності освітнього процесу. Велика роль надається методам
активного пізнання, самоосвіті, дистанційним освітнім програмам. Існує безліч зручних та сучасних інструменів, які використовуються під час
дистанційного навчання.
Гарно
показали себе онлайн-тести з автоматичним зворотним зв’язком. Неможливо перевірити сотні дитячих
робіт через фото. Тести перевіряють рівень запам’ятовування інформації,
відтворення або роботу з іншими гаджетами. Сервіси: Quizlet, Google Forms, Kahoot.
Moodle - потужна система, за
допомогою якої можна створити повноцінне навчальне середовище онлайн-формату.
Працювати з нею можуть викладачі, адміністратори та учні. Є безкоштовною;
Google Клас- безкоштовний сервіс,
який прискорює обмін інформацією між учасниками освітнього процесу, який
об’єднав найпопулярніші можливості Google: пошту, документи, сховище даних,
календар;
Google Презентації -
дозволяє працювати з файлами на пристроях з ОС Android. Дозволяє
створювати та редагувати презентації, відкривати доступ іншим, додавати
коментарі, слайди, форматувати текст. Частково можна працювати без
підключення до Інтернету;
iLearn - це безкоштовна
гейміфікована платформа з навчальними онлайн курсами, тестами та вебінарами;
Edmodo -
освітній сайт, що побудований як усічена соціальна мережа за типом Facebook.
Дозволяє оперативно спілкуватися викладачам та здобувачам освіти;
LearningApps.org - сервіс, який дозволяє
створювати інтерактивні вправи;
OnlineTestPad -
онлайн конструктор тестів, опитувань, кросвордів.
Месенджери Skype, Viber, WhatsApp, Zoom -
для організації спілкування в режимі реального часу;
Linoit, Padlet - віртуальні дошки , на
яких можна закріплювати інформ,аційні замітки, відео та документи;
Trello - онлайн-програма, що
допоможе організувати продуктивну командну роботу учнів. Наприклад, створення
проекту чи підготовку до предметного турніру);
Plickers, Kahoot - додатки, які дозволяють
організувати тестування за допомогою QR-кодів та швидко отримати
результати. [5].
Одним із багатьох цифрових інструментів, які
використовуються під час дистанційного
навчання є сервіс Genially – універсальний конструктор для
створення інтерактивних завдань (http://surl.li/cahyd).
Сервіс стане в нагоді
всім, хто бажає урізноманітнити формати створення і представлення в інтернеті
своїх творчих доробків.
Так, наприклад, при підготовці одного з уроків за методикою «запакований урок», за
допомогою сервісу Genially був створений яскравий інтерактивний плакат, інтерактивні кнопки якого дозволяють поєднати на
різних етапах уроку різноманітні цифрові застосунки і додатки,
демонструвати відео з Youtube, статті з
Вікіпедії, соціальні мережі (рис. 1.)
Рис. 1 Інтерактивний плакат, створений в сервісі Genially
Наведений приклад
наочно демонструє, як різноманітні освітні цифрові кейси комбінуються на різних етапах уроку. Так, на
етапі перевірки домашнього завдання для залучення учнів в навчальний
процес і мотиваціі розвитку пізнавальної активності учня,
формуванню в них творчих навичок і здібностей, можна використати практику гейміфікації з залученням цифрових технологій - вікторин, ребусів, флеш-карток,
дидактичних ігор, кросвордів, квізів (рис. 2).
Рис. 2. – Quiz -darts «Так-ні», створений в сервісі Genially
На етапі вивчення
нового матеріалу доцільно працювати з онлайн-підручниками, переглядати
інфографіку, відеоматеріали, а при закріпленні знань можна запропонувати пройти
веб-квест, в який інтегрувати різні
типи контенту: карти Google maps, статті Wikipedia (http://surl.li/egqod), генерацію ребусів (http://rebus1.com/ua), створення пазлів
(http://surl.li/egqrs), створення
онлайнових вправ LearningApp (http://surl.li/egqrm), опитувальники в Google Forms (http://surl.li/egqpb) (рис. 3,4 ).
|
|
|
|
|
|
Висновки. Підсумовуючи вищесказане, можемо дійти висновку, що дистанційна форма навчання дає можливість створення
систем масового безперервного самонавчання, загального обміну інформацією. Саме
ця система може найбільш адекватно і гнучко реагувати на потреби суспільства
щодо підготовки високопрофесійних фахівців. Можна констатувати, що дистанційне
навчання увійшло в ХХІ століття як найефективніша система підготовки і безперервної
підтримки високого кваліфікаційного рівня фахівців різноманітних сфер та
галузей. [1], а в рамках дистанційної освіти можливе
створення такого освітнього середовища, в якому здобувач відчуває себе більш
комфортно, перетворюючись на активного учасника освітнього процесу, коли
стимулюється звичка до самостійного навчання, самостійного планування власного
напряму навчання, пошуку та обробки великих обсягів інформації за допомогою
сучасних технологій безперервної освіти впродовж життя.
Список використаних джерел
1.
Воронкін О.С. Організація дистанційних
технологій навчання на основі комп’ютерних інформаційних систем ВНЗ України
[Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/ejournals/vsunud/2009-6E/09vosnzu.htm.
2.
Іванна Коберник, Зоя Звиняцьківська. Організація
дистанційного навчання в школі методичні рекомендації.
[Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2020/metodichni%20recomendazii-dustanciyna%20osvita-2020.pdf
3.
Інна
Большакова. Практики та підходи до дистанційного навчання – рекомендації для вчителів [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://nus.org.ua/articles/praktyky-ta-pidhody-do-dystantsijnogo-navchannya-rekomendatsiyi-dlya-vchyteliv/
4.
Концепція розвитку дистанційної освіти в
Україні. – К.: КПІ, 2000. – 12с
5.
Курепін В.М. Використання
інформаційно-комунікаційних технологій у освітньому процесі закладів вищої
освіти [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/8357/1/132-135.pdf
6.
Тарасишина С.В. Проблеми та
переваги дистанційного навчання. [Електронний
ресурс]. – Режим доступу http://www.vtei.com.ua/images/VN/31_03.pdf
Дякую Валентині Олександрівні за грунтовно й системне висвітлення питання щодо організації дистанційного навчання з використанням інформаційно-комунікаційних технологій та сучасних цифрових інструментів. Використання саме цієї технології та освітніх цифрових інструментів спонукає учнів до активізації їхньої пізнавальної активності, творчого переосмислення навчальної інформації, яка візуально цікава, яскрава, інтерактивна. Це все особливо приваблює сучасних учнів, а уроки робить практично спрямованими та результативними. Бажаю викладачу творчого натхнення й подальших високих результатів у роботі.
ВідповістиВидалитиДякую.
ВидалитиДякую, Валентино Олександрівно, за цікаву й практично значиму статтю щодо дистанційного навчання і корисних онлайн-сервісів. Особливо зацікавив сервіс Genially, за допомогою якого можна поєднати декілька онлайн-інструментів одночасно! Бажаю Вам подальших успіхів!
ВідповістиВидалитиДякую.
ВидалитиДякую. Дуже цікава і корисна для мене інформація. Обов'язково зверну увагу на ці онлайн-сервіси та буду використовувати їх у своїй роботі.
ВідповістиВидалитиДякую
Видалити