Волошинова Ірина Вікторівна

РОБОТА ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ

ПО ВЕДЕННЮ ВЛАСНИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ РЕСУРСІВ

Ірина Волошинова

викладач інформатики та математики

Регіональний центр професійної освіти ім. О.С. Єгорова

 

Анотація

У статті розкрито можливості використання навчальних сайтів в організації освітнього процесу, а також в організації та розвитку навичок самостійної роботи, творчих здібностей здобувачів освіти. Для дистанційного, змішаного і навіть офлайн навчання значущість навчального сайту особливо важлива в сучасних умовах освітніх послуг.

Основною цільовою групою є здобувачі освіти закладів професійної (професійно-технічної) освіти І, ІІ курсів.

Основна мета цього ресурсу – допомогти здобувачам освіти успішно підготуватися до уроків, контрольних робіт, конкурсів, олімпіад, розширити свій кругозір з даного предмета.

Викладачам інформатики представлений сайт буде корисним у викладанні нового матеріалу, у проведенні поточного та семестрового оцінювання, допоможе зробити уроки інформатики цікавими, яскравими та буде сприяти формуванню інформаційної компетентністі учнів.

Ключові слова: веб-сайт, персональний сайт педагогічного працівника, освітній процес, інформаційно-комп’ютерні технології.

Вступ

Навчальний сайт з інформатики розроблений відповідно до навчальної програми вибірково-обов’язкового предмету для учнів 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів (рівень стандарту).

Інформатика в старшій школі є логічним продовженням курсу інформатики основної школи, під час вивчення якого в учнів було сформовано основи інформаційної культури та базові компетентності у галузі інформаційно-комунікаційних технологій.


На сайті розміщено матеріали до уроків за такими модулями:

Ø Базовий, І курс (35 годин):

ü Інформаційні технології в суспільстві;

ü Моделі і моделювання. Аналіз та візуалізація даних;

ü Системи керування базами даних;

Ø Вебтехнології, ІІ курс (35 годин)

Ø Графічний дизайн, ІІ курс (35 годин).

Сайт спрямований на реалізацію предметних змістових ліній відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти та вибірково-обов’язкового курсу «Інформатика»:

·інформаційні технології в суспільстві;

·моделі і моделювання, аналіз та візуалізація даних;

·системи керування базами даних;

·технології опрацювання мультимедійних даних;

·сервіси інформаційно-комунікаційних мереж.

На сторінках сайту до кожного уроку розміщено електронний варіант підручника, корисні посилання, відеоматеріали, авторські інтерактивні презентації, посилання на цифрові освітні ресурси.

Після кожної теми програми для закріплення, перевірки та контролю засвоєння знань, на сайті містяться завдання (інтерактивні вправи, практичні роботи та тести).

Навчальний сайт було створено у вересні 2021 року, коли заклади освіти були переведені на дистанційне онлайн-навчання.

У даний момент сайт постійно поповнюється новою інформацією та активно використовується у професійній діяльності викладача, а також використовується у дистанційному та змішаному навчанні.

Актуальність створення навчальних сайтів спричиненаглобальним розвитком інформаційних технологій, який призвів в останнє десятиліття до їх стрімкого проникнення у сферу освіти. У сучасному освітньому закладі змінилось поняття навчання: засвоєння знань поступається місцем умінню користуватися інформацією, отримувати її з різноманітних джерел.

Задачу формування особистості, готової до життєдіяльності на інформативній основі, сьогодні неможливо розв’язати без створення єдиного інформаційного освітнього простору, адже саме з його допомогою можна перейти на якісно новий рівень у підходах до використання комп’ютерної техніки та інформаційних технологій для підвищення якості навчання.

Навчальний сайт є ефективним інструментом для вирішення задачі розширення освітніх можливостей очного навчання, організації дистанційної освіти в закладі, інформаційної підтримки учнів.

Аналіз основних публікацій, присвячених проблемам сайтотворення дав змогу з’ясувати, що останнім часом науковці і практики профтехосвіти все більше уваги приділяють таким питанням як формування освітніх ресурсів на сайтах освітніх закладів і персональних сайтах викладачів (В. Лунін, М. Мельников, В. Міняйлов, Б. Покровський), розроблення рекомендацій і методик проектування й супроводу сайтів освітніх закладів (Н. Гендіна, А. Іванов, Д. Кістанов, Г. Селин), виявлення особливостей їх розробки (Є. Панкова, Т. Пуніна) та аналіз і усунення помилок під час створення сайтів (А. Ржепп).

Проблемою впровадження й застосування інформаційних освітніх ресурсів у процесі навчання займалися М.Ю. Бухаркіна, С.Г. Григор’єв, Л.Г. Жук, Н.А. Козлов, А.В. Могільов, А.Є. Петров, Т.С. Старова, С.В. Сімоновіч, Т.С. Яшина.

У Регіональному центрі професійної освіти ім. О.С. Єгорова в наявності є навчальна література з поданої теми:

·Інформатика (рівень стандарту): підруч. Для 10-го (11-го) кл. закл. заг. серед. освіти / Й. Я. Ривкінд [та ін.]. – Київ : Генеза, 2019. – 144 с. : іл.;

·Інформатика : Вебтехнології (вибірковий модуль для учнів 10–11 класів, рівень стандарту) / Н. В. Речич;

·Інформатика: Графічний дизайн (вибірковий модуль для учнів 10–11 класів, рівень стандарту) / В. Потієнко.

Навчальний сайт можна використати для організації дистанційної освіти, заочного зв’язку між учнем і педагогом у силу різних обставин (хвороба, карантин, війна тощо).

Сьогодні створення персонального сайту викладача – це не просто актуально, це вимога сучасного інформаційного світу, адже свої сторінки мають всі: державні заклади, великі компанії, дрібні підприємці, магазини, бібліотеки, навіть Президент України. Викладачу, як представнику системи освіти, просто необхідно мати свій сайт.

Створення сайту відкриває для педагогічної діяльності нове середовище і нові можливості. Сайт стає робочим інструментом та надає можливість для організації взаємодії викладача і учнів під час дистанційного навчання, при організації проектної діяльності, допомагає налагодити спілкування, зв’язок зі своїми учнями. Персональний сайт з одного боку, є новим інструментом у педагогічній діяльності; з іншого боку, інтегрує викладача в єдиний освітній простір.

Можна визначити наступні переваги персонального сайту викладача:

· швидка публікація матеріалів у інформаційному просторі;

· інформація доступна одразу широкому колу читачів, незалежно від їх

географічного розташування;

· уже опублікований матеріал можна редагувати, що дає змогу авторові швидко доповнювати, доопрацьовувати його, виправляти помилки й недоліки;

· матеріали надаються відвідувачам сайту для вільного користування;

· інформація, розташована на персональному сайті викладача, доступна користувачу у зручний для нього час;

· викладені на сайті матеріали не мають обмежень за видом та обсягом;

· подані на сайті матеріали безкоштовні для всіх користувачів інформаційного простору [1].

Персональний сайт викладача дозволяє розширити сферу взаємодії вчителя й учня, а також збільшити час занять. Не секрет, що у кожного викладача бувають ситуації, коли під час уроку неможливо дати достатню кількість матеріалу для сильних учнів, що виявляють інтерес до предмета, і не завжди можна приділити необхідний час учням, які відчувають труднощі у вивченні предмета. Персональний сайт дозволяє виправити цю ситуацію та організувати таку роботу як зі слабкими, так і з сильними та обдарованими дітьми.

Навчальний сайт з інформатики допомагає реалізуватизавдання предмету «Інформатика» в старшій школі:

·формування в учнів знань й умінь, необхідних для ефективного використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-пізнавальній діяльності, при вивченні інших навчальних предметів, у повсякденному житті;

·розвиток в учнів готовності застосовувати інформаційно-комунікаційні технології з метою ефективного виконання різноманітних завдань щодо реалізації інформаційних процесів, пов’язаних з майбутньою професійною діяльністю в умовах інформаційного суспільства;

·розвиток інформаційної культури, знань правил безпеки життєдіяльності та навичок безпечної поведінки при виконанні робіт з використанням засобів інформаційно-комунікаційних технологій;

·розвиток в учнів здатності самостійно опановувати та раціонально використовувати програмні засоби загального та прикладного призначення, цілеспрямовано шукати й систематизувати відомості, використовувати електронні засоби обміну даними.

Режим доступу до освітнього сайту з інформатики: https://irinavoloshinova02.wixsite.com/website-1

Використання інноваційних технологій у сучасному суспільстві стає необхідним практично в будь-якій сфері діяльності людини, а особливо в науці, освіті, виробництві. Швидкий розвиток інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) дедалі швидше змінює орієнтації сучасного суспільства та ставить перед освітою завдання щодо опанування та володіння сучасними засобами та технологіями як у процесі навчання, так і в подальшому житті [1].

У зв’язку з цим особливого значення набуває переорієнтація мислення сучасного педагога на усвідомлення принципово нових вимог до його педагогічної діяльності, готовність використовувати ІКТ як важливий навчальний ресурс.

Впровадження ІКТ в освітній процес дозволяє успішно розв’язувати складні педагогічні завдання, застосовувати в роботі проблемно-орієнтоване навчання в індивідуальному ритмі кожного учня, здійснювати контроль успішності новими інтерактивними методами, забезпечувати розвиток комунікативних, творчих знань, потреб у самоосвіті.

Використання ІКТ надає широкі можливості для підвищення якості освітнього процесу, наочності навчання, рівня засвоєння знань.

Для успішної роботи викладачу треба не тільки самому активно використовувати сучасні інформаційні технології, але й забезпечити їх активне використання учнями.

Розроблені ресурси необхідно згрупувати і розмістити в легкодоступному місці. Таким місцем може стати персональний сайт викладача.

Авторський освітній ресурс – наступний ступінь розвитку педагога, можливість стати ближчими до своїх учнів та ще один спосіб підвищити мотивацію учнів. Це не лише інструмент для створення іміджу сучасного педагога: сайт допомагає накопичувати та зберігати матеріали, може стати ефективним засобом рефлексії та коригування власної діяльності [2].

На сайті можна зберігати матеріали та відкрити їх для цілодобового доступу для учнів. Через сайт можна проводити трансляції. Він може бути у ролі ЗМІ, використовуватись для дистанційної освіти, стати базою даних для навчальної і методичної літератури та стати майданчиком (форумом) для обговорення важливих питань

         Створивши власний сайт, ви покажете учням, як можна використовувати можливості світової мережі для навчання. У кожного вчителя за роки роботи накопичуються зошити, диски, папки та інші напрацювання, які не завжди можна так просто систематизувати. Зате це легко зробити на онлайн-майданчику, що в рази спростить роботу з матеріалами.

Сайт привертає увагу і сприяє зростанню інтересу до предмета, навіть якщо він майже був відсутній. Учні швидко відгукуються на різні інноваційні методи навчання і зворотний зв'язок стає ефективнішим. На сайті можна розмістити різнорівневі матеріали та реалізувати індивідуальний підхід до навчання.

Якось витративши час на створення сайту, ви на кілька років спрощує собі роботу з різними за рівнем учнями. Сучасні інструменти дозволяють створити на своєму сайті одночасно форум для колективного обговорення, і чат для індивідуального спілкування.

Авторський сайт може бути майданчиком не тільки для спілкування зі своїми учнями, а й засобом обміну педагогічним досвідом. Так ви розширите своє професійне коло спілкування та привернете увагу до власних розробок.

Даний навчальний сайт з інформатики відповідає необхідним критеріям оцінки сайту, на які можна орієнтуватися при розробці власного сайту:

•  дизайн: він має оригінальний стиль, адекватне рішення кольору, коректну обробку графіки, високу швидкість завантаження;

•  інформаційна архітектура: має зручне меню та навігацію, логічну організацію інформації, доступний зворотний зв'язок;

інформаційна насиченість: має освітню та методичну цінність матеріалів, регулярні оновлення [4].

Сайт створено на платформі Wix, яка є безкоштовною, зручною в управлінні та корегуванні, https://uk.wix.com. Сервіс прив'язаний до облікового запису в Google, тобто для реєстрації потрібно мати зареєстрований email на gmail.com. Wix надає майже все необхідне для створення власного вебсайту: безкоштовний субдомен, майже необмежені ресурси для запуску вашого сайту.

Подання нового матеріалу представлено у вигляді тексту із залученням достатньої кількості наочного матеріалу. Така побудова сайту відповідає педагогічним та методичним вимогам до викладання даного предмету.

Представлений сайт дає можливість організувати самостійну роботу учнів як на уроці, так і при виконанні домашніх завдань та при дистанційному навчанні. Він містить дидактично та методично оброблений і систематизований автором навчальний матеріал. Викладення матеріалу відрізняється об’єктивністю, науковістю та чіткою логічною послідовністю.

Щоб передати учневі певну інформацію, навчити його самостійно користуватися освітнім ресурсом, захопити його, викликати інтерес до предмета, що вивчається розроблені композиція та дизайн освітнього сайту, направлені використання засобів наочності, подання термінів;

До кожної теми програми на сайті створенні завдання для самостійного виконання, створені із застосуванням онлайнових сервісів Learningаpps, Google Форми, які дозволяють дуже швидко та легко створити електронні інтерактивні вправи для пояснення нового матеріалу, на актуалізацію опорних знань, закріплення вивченого матеріалу та перевірки рівня знань здобувачів освіти, тестами до тем програми.

Використання персонального веб сайту викладача на уроці дозволяє:

•  трансформувати існуючу класно-урочну систему і перейти від групового до індивідуального особистісно-орієнтованого навчання;

•  краще організувати навчально-виховну діяльність на уроці;

•  підвищить пізнавальну активність і навчальні досягнення учнів [3].

Персональний сайт викладача інформатики можна використовувати:

•  на будь-якому уроці, коли є можливість користуватися персональними пристроями, інтерактивною дошкою чи комп’ютерним класом за умови доступу до мережі Інтернет;

•  на будь-якому етапі урока;

•  для фронтальної роботи на уроці;

•  для самостійної роботи учнів з подальшою перевіркою;

•  для перевірки успішності виконання тренувальних вправ учнями;

•  практичні завдання перевіряються та оцінюються зручним для викладача способом (рекомендовано надсилання учнями виконаних завдань у Сlassroom);

•  як альтернативне домашнє завдання;

•  під час організації змішаного та дистанційного форматів навчання;

•  самооцінювання учнів використовується як інструмент формувального оцінювання;

•  даний навчальний сайт допоможе викладачам швидко підготуватися до уроку та зробити заняття цікавими, сучасними і у доброзичливій атмосфері реалізувати освітню мету уроку.

Висновки.Створення персональних сайтів педагогів освітніх установ продиктовано часом і вимогами держави, викладеними в нормативних документах. Можливості використання персональних сайтів ще не достатньо вивчені. Хоча вже сьогодні, без сумніву, можна сказати, що робота з персональними сайтами дає можливість розвитку інформаційно-комунікаційних компетенцій не тільки учнів, але й самих педагогів. Сайти стають прообразом електронного Портфоліо викладача, візитною карткою педагога та його педагогічної діяльності. На якому б етапі життєвого та професійного шляху не знаходився б викладач, він ніколи не може вважати свою освіту завершеною, а свою професійну концепцію остаточно сформованою. Участь у роботі по створенню власного педагогічного сайту – це не просто веління часу, а необхідність для плідної роботи будь-якого викладача предметника,що працює по впровадженню нових освітніх стандартів у навчальний процес.

Список використаних джерел

1.     Зиміна Л.О. Робота навчальних закладів по веденню власних інформаційних ресурсів // Фізико-математична освіта. Науковий журнал. – 2015. – Випуск 3 (6). – С. 23-31.

2.     Людмила Тищенко. Відображення інноваційної діяльності вчителя в його

персональному сайті – [Електронний ресурс]. – Режим доступу :

http://pandia.ru/text/79/493/29143.php

3.     Мартинюк Л.А. Персональний сайт викладача як засіб упровадження новітніх

інформаційних технологій // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2014. –Том 41. – №3

4.     Професійна діяльність учителя в умовах цифрової трансформації освіти / Зб. наук. Та наук.-метод. пр. [ред. кол. І. Б. Вашеняк (гол.) та ін.]. Хмельницький: Видавництво ХОІППО, 2022. 343 с.

5.     Семеніхіна О.В. Використання наочностей при вивченні інформаційних систем // Теорія та методика навчання математики, фізики, інформатики : збірник наукових праць. Випуск ХІ : в 3-х томах. – Кривий Ріг : Видавничий відділ КМІ, 2013. – Т. 3 : Теорія та методика навчання інформатики. – С. 148-153

6.     Семеніхіна О.В. Нові парадигми у сфері освіти в умовах переходу до Smart-суспільства [Електронний ресурс] / О. В. Семеніхіна // Науковий вісник Донбасу. – 2013. – №3. – Режим доступу: http://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN23/13sovpds.pdf. – Загол. з екрану.

8 коментарів:

  1. Дякуємо, Ірино, за чудовий досвід. Дійсно на даному сайті досить зручно можна знайти інформацію до кожного курсу, до кожної теми та кожного уроку. Бажаю вам продовжувати наповнювати свій сайт та неодмінно ділитися власним досвідом.

    ВідповістиВидалити
  2. Як починаючий викладач користуюсь цим досвідом для себе, можу сказати, що концентрація навчальних матеріалів в одному місці, разом з легким та очевидним доступом до кожного елементу програми дуже допомагає зберегати концентрацію учнів.

    ВідповістиВидалити
  3. Ірина Володимирівна, на вашому сайті буду навчатися і я! Чудова інформація, мотивує до діяльності - буду думати над створенням персонального сайту! Дякую.

    ВідповістиВидалити
  4. Дуже цікаво! Дякую, що поділисися досвідом!

    ВідповістиВидалити

УВАГА!

       17  січня 2023 відбудуться Педагогічні читання на тему:  «Цифровий кейс педагога як сучасна технологія в освітньому середовищі». Мета...