Терещенко Юлія Геннадіївна

 ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК ЗАСОБУ ПІДВИЩЕННЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ УЧНІВ

Анотація: У статті розглянуто специфіку впровадження мультимедійних технологій на уроках технологій. Проаналізовано різні тлумачення поняття “мультимедіа” та мультимедійні засоби передачі інформації. Акцентовано увагу застосуванням мультимедійних технологій, зокрема презентацій та сервісу CANVA, що допомагають викладачеві ефективно візуалізувати значний обсяг інформації. Зазначено, що завдяки мультимедійним технологіям підвищується ефективність навчання здобувачів освіти; збільшується обсяг і активізується сприймання навчальної інформації; розвивається творче та креативне мислення.

Ключові слова: мультимедіа, презентація, програмне забезпечення, інформація.

Вступ

Швидкий розвиток технічних і програмних можливостей персональних комп’ютерів, розповсюдження інформаційно – комунікативних і креативних технологій створюють реальні можливості для їх використання в системі освіти з метою розвитку творчого потенціалу в процесі навчання та підвищення активності здобувача освіти. Одним з головних завдань сучасної освіти є підвищення пізнавальної активності здобувача освіти, збільшення інтересу до навчання, напрацювання навичок аналізу і самоаналізу навчальної діяльності.

Мультимедіа технології посідають важливе місце в ході інформатизації суспільства, розвитку системи освіти і культури. Освітнє середовище є одним з об’єктів процесу інформатизації. За умов переходу України до сучасного інформаційного суспільства дедалі більш актуальним стає питання про інтеграцію інноваційних методик навчання, насамперед мультимедійних технологій.

Поняття мультимедіа розглядають, як сукупність комп’ютерних технологій в якій одночасно  використовується кілька інформаційних середовищ: текст, графіка, анімація, відео, звукові ефекти.

Ефективність застосування засобів мультемедіа на уроках технології.

Мультимедіа (у перекладі – багатоваріантне середовище) є новою інформаційною технологією, тобто сукупністю прийомів, методів, способів продукування, обробки, зберігання й передавання аудіовізуальної інформації). Це дає змогу поєднати в одному програмному продукті текст, графіку, аудіо-та відеоінформацію, анімацію, 3D-графіку. А комп’ютери, оснащені мультимедіа, можуть відтворювати одночасно кілька видів інформації самого різноманітного характеру, що впливає на перспективи розвитку та форми сучасного процесу навчання. Важливою властивістю мультимедіа також є інтерактивність, що дає змогу користувачеві отримати зворотний зв’язок [3].

      

Технології є одним з тих навчальних предметів, що дає багатий матеріал для відпрацювання найрізноманітніших методів і прийомів роботи з інформацією. Викладання технології пов’язане з використанням великого обсягу різноманітної інформації, що робить застосування комп’ютерної техніки особливо ефективним, оскільки дозволяє дуже швидко опрацювати цю інформацію і представити її у вигляді у вигляді таблиць, схем, діаграм, визначити залежність між різними об’єктами і явищами, будовою та функціями під час проєкної діяльності[2].

Найсучаснішим комп’ютерним засобом навчання є мультимедіа, що ґрунтується на спеціальних апаратних і програмних засобах. Однією з беззаперечних переваг засобів мультимедіа є можливість розроблення на їх основі інтерактивних комп’ютерних презентацій з технологій.

Презентація - це набір послідовно змінюючих одна одну сторінок-слайдів, на кожній з яких можна розмістити будь-який текст, малюнки, схеми, відео-аудіо фрагменти, анімацію, 3D-графіку, використовуючи при цьому різні елементи оформлення. Вони не вимагають особливої підготовки викладачів та здобувачів освіти, та активно залучають останніх до співпраці[1].

На наш погляд, презентація - це зручна конструкція, в якій легко орієнтуватися. Головна сторінка програми дозволяє користувачу легко вибрати необхідну тему та перейти на необхідний урок.

Матеріал в цій програмі розташований окремими блоками-темами. Кожен урок – це окрема презентація, в якій закладені всі етапи уроку. Обсяг матеріалу різних уроків різний, оскільки в деяких випадках ми включали до уроку додатковий матеріал, який допоможе викладачеві обрати найбільш доступний для розуміння здобувачам освіти варіант пояснення.

Застосовуючи на уроках технологій навчання мультимедійні технології, викладач може демонструвати: будову та принцип роботи різного обладнання, послідовності створення виробів, тощо, тобто за короткий час демонструвати різні процеси; знайомити з явищами що мають звукове відображення; проводити практичні та лабораторні роботи. Все це дозволяє вивести сучасний урок на якісно новий рівень; підвищувати статус викладача; впроваджувати в навчальний процес інформаційні технології; розширювати можливості ілюстративного супроводу уроку; використовувати різні форми навчання та види діяльності в межах одного уроку; ефективно організовувати контроль знань, вмінь та навичок здобувачів освіти; полегшувати та вдосконалювати розробку творчих робіт, проєктів, виробів

Здобувачі освіти можуть використовувати Canva, щоб продемонструвати свої знання за допомогою різних форматів: групових проєктів, відео, плакатів тощо[5].

Сервіс Canva – це унікальний інструмент для візуалізації інформації, який до того ж має зручний та інтуїтивно зрозумілий інтерфейс. Сервіс має безкоштовну версію та адаптований українською мовою. А ще – це чудова можливість для створення нових інтерактивних матеріалів для будь-якого формату навчання! Ось лише деякі з них[6]:

Спільна презентація. Canva надає доступ до сотень чудових макетів презентації на будь-яку тему. Для створення презентації оберіть тип дизайну «Презентація», додайте необхідну інформацію та надайте доступ для редагування здобувачам освіти. Таке завдання сприятиме розвитку творчого мислення, навичок пошукової діяльності та роботи в команді, а також покращить ємоційний фон навчання! 

Робочі аркуші. Напевно, кожен учитель намагався зробити робочий зошит у текстовому редакторі. Але ж це так незручно та довго! Сервіс Canva має безліч творчих шаблонів за навчальними предметами, які легко та швидко редагувати. Для цього слід знайти шаблон Worksheet, видалити чи додати необхідні поля, змінити  колір та зображення. Робочі аркуші – це чудові ідеї для уроків, які вразять учнів. До речі, їх можна роздрукувати та використовувати під час звичного формату навчання. 

Квест-кімнати. Учням недостає мотивації? Запросіть їх до справжньої квест-кімнати! Для створення квест-кімнати слід обрати шаблон Virtual Classroom та створити завдання: завантажити файл чи надати групам доступ до файлу. Позитивну атмосферу гарантовано! А ще такі завдання розвивають творче мислення та навички роботи в команді.

Бінго. Гра, знайома нам із дитинства. А у віртуальному світі вона ще цікавіша!  Щоб її створити, оберіть шаблон Bingo та попросіть учнів накреслити на аркуші таку ж табличку, як на вашому екрані. Ви називаєте слова, а учні ставлять хрестик у відповідній комірці. Хто перший усе закреслить, той і переміг! Це чудове завдання для підвищення мотивації, розвитку логіки, уваги та пам’яті, яке буде доречним на уроках біології, історії та мови.

Морський бій. Ну хто з нас не грав у цю захопливу гру, яка чудово тренує увагу, логіку, допомагає розвивати тактичні та стратегічні навички? Ча зіграти в неї з учнями! Тим паче, що у сервісі Canva вона не менш захоплива! Для її створення слід обрати шаблон Bingo та заховати відповіді (це і будуть ваші «кораблі»). Якщо учень поцілив у такий «корабель», учитель відкриває прихований елемент. 

Сторітеллінг. Створіть початок історії, додайте цікаві елементи, анімацію, аудіозапис та запропонуйте дітям продовжити. І це продовження може вас здивувати!  Це завдання сприятиме розвитку навичок пошукової діяльності, творчого мислення, уяви та вміння працювати в команді. 

Соціальна сторінка. А ще сервіс пропонує шаблон сторінки соціальної мережі. Запропонуйте учням заповнити соціальну сторінку від імені видатної постаті. Наприклад, Лесі Українки. Хай вони додадуть друзів, світлини та особисті думки від імені героя. Так завдання сприятиме розвитку навичок пошукової діяльності, творчого мислення та медіаграмотності[5]

Висновки

Використовуючи мультимедіа-технологій на уроці, подаючи інформацію за допомогою фото, відео, графіки, анімації, звуку, ми маємо дві основні переваги — якісну і кількісну.

Якісно нові можливості очевидні, якщо порівняти словесні описи з безпосереднім аудіовізуальним поданням.

Кількісні переваги полягають у тому, що мультимедіа має набагато вищу інформаційну щільність. Дійсно, одна сторінка тексту, як відомо, містить близько 2 Кбайт інформації. Викладач вимовляє цей текст протягом 1–2 хвилин. За ту ж хвилину повноекранне відео надає близько 1,2 Гбайт інформації. Мультимедіа — подання інформації про об’єкти і процеси не традиційним текстовим описом, а за допомогою фото, відео, графіки, анімації, звуку, тобто в усіх відомих сьогодні формах.

Ось чому «краще один раз побачити, ніж мільйон разів почути».

Методика використання мультимедійних технологій передбачає:

- удосконалити систему організації навчання на різних етапах уроку;

- посилити мотивації навчання;

- поліпшити якість навчання й виховання, що підвищить інформаційну культуру учнів;

- підвищити рівень підготовки учнів у галузі сучасних інформаційних технологій;

- продемонструвати можливості комп’ютера не тільки як засобу для гри.

Мультимедійні уроки допомагають виконати такі дидактичні завдання:

- засвоїти базові знання з предмета;

- систематизувати набуті знання;

- сформувати навички самоконтролю;

- сформувати мотивацію до навчання в цілому;

- надати навчально-методичну допомогу учням у самостійній роботі з навчальним матеріалом.

Отже, мультимедійна інформація відрізняється чіткістю, лаконічністю, доступністю. У процесі роботи з нею здобувачі освіти вчаться аналізувати, висловлювати власну думку, удосконалюють уміння працювати на комп’ютері. Якщо застосування мультимедійних технологій добре продумане, заняття буде образним, наочним, цікавим, життєвим, дозволить розвивати вміння учнів працювати в парах і групах.

Список використаних джерел

  1. Алфімов Д.В. Інноваційна освітня система: шляхи відродження // Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи: Збірник наукових праць / Ред. кол. Л.І.Даниленко та ін. - К.: Логос, 2010. - С. 158.
  2. Балягіна, І. А. Нова роль викладача як важлива передумова ефективного застосування методу конкретних ситуацій [Текст] / І. А. Балягіна // Нові технології навчання. – 2003.
  3. Пушкар О. І. Климнюк В. Є. Браткевич В. В. : «МУЛЬТИМЕДІЙНІ ВИДАННЯ», Навчальний посібник.
  4.  Климова К., Чупріна О. Проблеми та шляхи використання мультимедійних технологій у сучасній початковій школі. Актуальні проблеми лінгводидактики: зб. наук. праць., 2017. Вип. 3. С. 74–78.
  5. Маркова Є. С. Проблема підготовки майбутнього вчителя до впровадження засобів ІКТ у педагогічну діяльність. URL: http://scaspee.com/6/post/2013/01/45.html (дата звернення: 22.03.2018).
  6. Електронні ресурси. – Режими доступу:   https://docs.google.com/Doc?id=dhn7mft8_52gf2c9tcj
  7. http://teacher.at.ua/publ/interaktivnaja_doska_na_sovremennom_uroke_v_shkole/38-1


5 коментарів:

  1. Дякую, Юліє Геннадієвно, за цікаву та змістовну інформацію. Згодна з Вами, що «краще один раз побачити, ніж мільйон разів почути». Подальших успіхів!

    ВідповістиВидалити
  2. Дуже цікаво, сучасно, дякую за новітні підходи у педагогіці.Дійсно за допомогою мультимедійних технологій з використанням додатків для мобільних пристроїв у учнів підвищується інтерес до навчання та підвищується рівень пізнавальної активності. Дякую.

    ВідповістиВидалити
  3. Юля Геннадіївна, дякую за таку цікаву статтю. Мені вона дуже імпонує, і я впевнена, що зможу використовувати вказані вами інструменти навіть і у своїй роботі. Окремо дякую, за розкриття квест-кімнат - обожнюю використовувати квести в роботі!)

    ВідповістиВидалити
  4. Дякую, Юліє Геннадієвно, за цікаву та змістовну статтю.

    ВідповістиВидалити
  5. Дякую, Юліє Генадієвно, за цікаву і корисну інформацію. Бажаю, Вам подальших успіхів.

    ВідповістиВидалити

УВАГА!

       17  січня 2023 відбудуться Педагогічні читання на тему:  «Цифровий кейс педагога як сучасна технологія в освітньому середовищі». Мета...