ЦИФРОВИЙ
КЕЙС ДІЄВИХ ОСВІТНІХ ІНСТРУМЕНТІВПІД ЧАС
ВИКЛАДАННЯ ПРЕДМЕТА «ХІМІЯ»
Анотація. Стаття актуалізує на необхідності трансформаційних
процесів в освіті в умовах цифровізації. Підкреслюється, що сучасний викладач
повинен вміти вільно користуватися Інтернет-ресурсами та сучасними цифровими
технологіями. Автор як приклад наводить цифровий кейс дієвих онлайн-ресурсів на
уроках хімії та посилання на них.
Ключові слова: цифровий кейс, кейс-технології, Інтернет-ресурси, цифрові
технології, інтерактивність.
Вступ. Україна ХХІ століття – ера цифрових та нанотехнологій – стало знаковим, адже відзначилося появою нового інтернет-покоління як феномена інформаційної доби. Його представники народились і виросли в епоху цифрових технологій, а отже, знають про комп’ютери та Інтернет набагато більше, ніж їхні батьки та вчителі. Таким чином, сучасний вчитель, викладач – це насамперед фахівець, який повинен не лише орієнтуватися в методиці викладання свого предмета, а й уміти вільно користуватися Інтернет-ресурсами та сучасними цифровими технологіями [3, ст. 38].
Аби підготуватися до заняття, вчитель часто витрачає часу навіть більше, аніж триватиме саме заняття. Дібрати наочність, матеріали для ігор і вправ – це лише частина підготовки. А що як різноманітні допоміжні матеріали для вчителя зібрати в одному місці? Під час роботи з учнями потрібно використовувати можливості сучасних цифрових технологій. Зокрема так званої кейс-технології – створення цифрового кейсу вчителя [4, ст. 3].
Цифровий кейс педагога – добірка методичних матеріалів, розподілених за темами та збережених в одному місці, наприклад на Google Диску, у «хмарі», на комп’ютері чи на будь-якому електронному носії. Розглядаючи технологію як спосіб співорганізації учнів та вчителя, цифровий кейс можна визначити як інноваційний інструмент, що дозволяє забезпечувати методичний супровід освітнього процесу.
Цифровий або електронний кейс – це навчально-методичний комплекс, що містить опис практичної проблемної ситуації, пакет інформаційних ресурсів та методичні рекомендації щодо організації шляхів розв'язання проблем в інформаційно-освітньому просторі на основі відкритої взаємодії його учасників. Це педагогічна технологія, що сприяє оптимізації часу на підготовку до уроків та дозволяє в одному місці зібрати різноманітні допоміжні матеріали для проведення цілої системи занять.
Окрім цього, цифровий кейс дає можливість працювати у найбільш прийнятному для учня темпі, забезпечує багаторазове повторення, дозволяє максимально використовувати той стиль навчання, який є кращим для конкретного учня, при цьому сам процес навчання відбувається на принципово новому, вищому рівні [1, ст. 1-2].
Виклад основного матеріалу. У своїй професійній роботі я, як викладач хімії, також використовую цифрові інтерактивні засоби навчання, дієвість яких вже давно доведена. Адже коли дитина не просто вчить теорію, а може побачити захопливі можливості застосування своїх знань, уроки перетворюються на яскраву мандрівку. І саме завдяки ресурсам Інтернету, таку подорож може здійснити будь-хто! Тож пропоную зручні та зрозумілі, але надзвичайно ефективні онлайн-ресурси, які додадуть інтерактивності вашим урокам.
Ptable – корисний та простий у застосуванні Інтернет-ресурс, що перетворює традиційну періодичну систему хімічних елементів Д.І.Менделєєва на інтерактивний механізм для вивчення хімії. Таблиця дуже інформативна і пропонує широкий спектр можливостей. Наприклад, обравши «Властивості» елементів, ви побачите велику інтерактивну сітку різноманітних характеристик як окремого хімічного елемента, так і всієї таблиці. Робота з опцією «Орбіталь» допоможе побачити всі можливі варіанту руху електронів навколо атомів конкретного хімічного елемента. Не менш цікавими та корисними опціями ресурсу є «Ізотопи» та «Сполуки». Крім того, ви завжди зможете роздрукувати Періодичну систему хімічних елементів (https://ptable.com/?lang=uk#Властивості).
LearningApps – безкоштовний ресурс для створення інтерактивних навчально-методичних матеріалів, завдань та вправ для різних шкільних предметів. Його можна використовувати як у навчальному процесі, так для позакласних занять та самоосвіти. Для того, щоб працювати з ресурсом, необхідно зареєструватися (вказати адресу вашої електронної пошти і придумати пароль). Цей процес потребує кілька секунд. Перед створенням авторського завдання ви можете подивитися кілька прикладів таких розробок (https://learningapps.org).

Google Forms – найпростіший і найзручніший, на мою думку, сервіс у проведенні тестування під час організації освітнього процесу за технологією дистанційного навчання. Він дає можливість учителю швидко здійснити перевірку знань кожного учня, побачити результати та зберігати їх. Після відновлення навчального процесу оцінки можна буде виставити у класний журнал. Для того, щоб створити опитування з використанням Google Forms, потрібно мати Google акаунт. На мою думку, під час тестування доцільно не просто подавати «сухі» тести, а, за необхідності, унаочнювати їх малюнками чи зображеннями (https://www.google.com/intl/uk/forms/about/).
При навчанні хімії найбільш консервативною частиною навчального процесу залишається лабораторний практикум. Під віртуальною лабораторією розуміється комп'ютерна програма, що дозволяє моделювати на комп'ютері хімічний процес, змінювати умови та параметри його проведення. При виконанні віртуальної лабораторної роботи здобувач оперує зразками речовин та компонентів обладнання, що відтворюють зовнішній вигляд та функції реальних предметів. Особлива необхідність проведення віртуальних лабораторних робіт виникає насамперед при дистанційному навчанні, а також при відпрацюванні учнями пропущених занять, відсутності складного обладнання та дорогих чи малодоступних реактивів (https://www.youtube.com/, http://www.virtulab.net/).
Вступ. Україна ХХІ століття – ера цифрових та нанотехнологій – стало знаковим, адже відзначилося появою нового інтернет-покоління як феномена інформаційної доби. Його представники народились і виросли в епоху цифрових технологій, а отже, знають про комп’ютери та Інтернет набагато більше, ніж їхні батьки та вчителі. Таким чином, сучасний вчитель, викладач – це насамперед фахівець, який повинен не лише орієнтуватися в методиці викладання свого предмета, а й уміти вільно користуватися Інтернет-ресурсами та сучасними цифровими технологіями [3, ст. 38].
Аби підготуватися до заняття, вчитель часто витрачає часу навіть більше, аніж триватиме саме заняття. Дібрати наочність, матеріали для ігор і вправ – це лише частина підготовки. А що як різноманітні допоміжні матеріали для вчителя зібрати в одному місці? Під час роботи з учнями потрібно використовувати можливості сучасних цифрових технологій. Зокрема так званої кейс-технології – створення цифрового кейсу вчителя [4, ст. 3].
Цифровий кейс педагога – добірка методичних матеріалів, розподілених за темами та збережених в одному місці, наприклад на Google Диску, у «хмарі», на комп’ютері чи на будь-якому електронному носії. Розглядаючи технологію як спосіб співорганізації учнів та вчителя, цифровий кейс можна визначити як інноваційний інструмент, що дозволяє забезпечувати методичний супровід освітнього процесу.
Цифровий або електронний кейс – це навчально-методичний комплекс, що містить опис практичної проблемної ситуації, пакет інформаційних ресурсів та методичні рекомендації щодо організації шляхів розв'язання проблем в інформаційно-освітньому просторі на основі відкритої взаємодії його учасників. Це педагогічна технологія, що сприяє оптимізації часу на підготовку до уроків та дозволяє в одному місці зібрати різноманітні допоміжні матеріали для проведення цілої системи занять.
Окрім цього, цифровий кейс дає можливість працювати у найбільш прийнятному для учня темпі, забезпечує багаторазове повторення, дозволяє максимально використовувати той стиль навчання, який є кращим для конкретного учня, при цьому сам процес навчання відбувається на принципово новому, вищому рівні [1, ст. 1-2].
Виклад основного матеріалу. У своїй професійній роботі я, як викладач хімії, також використовую цифрові інтерактивні засоби навчання, дієвість яких вже давно доведена. Адже коли дитина не просто вчить теорію, а може побачити захопливі можливості застосування своїх знань, уроки перетворюються на яскраву мандрівку. І саме завдяки ресурсам Інтернету, таку подорож може здійснити будь-хто! Тож пропоную зручні та зрозумілі, але надзвичайно ефективні онлайн-ресурси, які додадуть інтерактивності вашим урокам.
Ptable – корисний та простий у застосуванні Інтернет-ресурс, що перетворює традиційну періодичну систему хімічних елементів Д.І.Менделєєва на інтерактивний механізм для вивчення хімії. Таблиця дуже інформативна і пропонує широкий спектр можливостей. Наприклад, обравши «Властивості» елементів, ви побачите велику інтерактивну сітку різноманітних характеристик як окремого хімічного елемента, так і всієї таблиці. Робота з опцією «Орбіталь» допоможе побачити всі можливі варіанту руху електронів навколо атомів конкретного хімічного елемента. Не менш цікавими та корисними опціями ресурсу є «Ізотопи» та «Сполуки». Крім того, ви завжди зможете роздрукувати Періодичну систему хімічних елементів (https://ptable.com/?lang=uk#Властивості).
LearningApps – безкоштовний ресурс для створення інтерактивних навчально-методичних матеріалів, завдань та вправ для різних шкільних предметів. Його можна використовувати як у навчальному процесі, так для позакласних занять та самоосвіти. Для того, щоб працювати з ресурсом, необхідно зареєструватися (вказати адресу вашої електронної пошти і придумати пароль). Цей процес потребує кілька секунд. Перед створенням авторського завдання ви можете подивитися кілька прикладів таких розробок (https://learningapps.org).

Google Forms – найпростіший і найзручніший, на мою думку, сервіс у проведенні тестування під час організації освітнього процесу за технологією дистанційного навчання. Він дає можливість учителю швидко здійснити перевірку знань кожного учня, побачити результати та зберігати їх. Після відновлення навчального процесу оцінки можна буде виставити у класний журнал. Для того, щоб створити опитування з використанням Google Forms, потрібно мати Google акаунт. На мою думку, під час тестування доцільно не просто подавати «сухі» тести, а, за необхідності, унаочнювати їх малюнками чи зображеннями (https://www.google.com/intl/uk/forms/about/).
При навчанні хімії найбільш консервативною частиною навчального процесу залишається лабораторний практикум. Під віртуальною лабораторією розуміється комп'ютерна програма, що дозволяє моделювати на комп'ютері хімічний процес, змінювати умови та параметри його проведення. При виконанні віртуальної лабораторної роботи здобувач оперує зразками речовин та компонентів обладнання, що відтворюють зовнішній вигляд та функції реальних предметів. Особлива необхідність проведення віртуальних лабораторних робіт виникає насамперед при дистанційному навчанні, а також при відпрацюванні учнями пропущених занять, відсутності складного обладнання та дорогих чи малодоступних реактивів (https://www.youtube.com/, http://www.virtulab.net/).
Генератор QR-кодів. Одним з актуальних способів формування інформаційної
складової сучасного освітнього середовища є використання QR-кодів. Так, уже є
підручники з хімії та робочі зошити, де деякі завдання супроводжуються
QR-кодами. Практично будь-який сучасний мобільний пристрій легко розпізнає і
розшифрує інформацію, закодовану за допомогою QR-коду. Для цього потрібно лише
піднести камеру гаджета із встановленим продуктом до зображення коду. Спочатку
програма розшифрує код, а після цього запропонує виконати певну дію, яка передбачена
вмістом коду (http://qrcoder.ru).
PhET – це безкоштовний ресурс для створення та використання вже готових інтерактивних симуляцій під час вивчення природничих наук. Сервіс має великий вибір готових ігор та вправ. Для того, щоб просто грати, не потрібно реєструватися. Але якщо ви хочете створювати власні розробки – реєструйтеся (для цього потрібно лише кілька секунд) (https://phet.colorado.edu/uk/).
Висновки. В умовах сучасного суспільства вміння користуватися ІКТ
є невіддільною ознакою уміння, яким обов'язково має володіти будь-яка освічена
людина. Стрімке проникнення мультимедійних технологій в освітнє середовище саме
з навчальною метою спонукає до модернізації методичного супроводу вчителя і, відповідно
до постійного оновлення знань, щодо використання ІКТ-технологій. Однією із
сучасних технологій є цифровий кейс педагога, створення та використання якого
забезпечує оптимізацію часу на підготовку до уроків, ефективну реалізацію
навчального процесу, розвиток ключових та предметних компетентностей школярів.
Важливо пам’ятати, що
успішне впровадження технології в практику навчання можливе за умови урахування
вікових та психолого-педагогічних особливостей школярів при створенні кейса, систематичного
поновлення матеріалів, використання простої та зрозумілої структури під час
його наповнення [2, ст. 5].
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Вдовиченко В.Т. Цифровий кейс педагога як сучасна технологія в освітньому середовищі [Електронний ресурс]: https://vseosvita.ua/library/tsyfrovyi-keis-pedahoha-iak-suchasna-tekhnolohiia-v-osvitnomu-seredovyshchi-616945.html
2. Воротникова І.П. Умови формування цифрової компетентності вчителя у післядипломні освіті. Open educational e-environment of modern University, № 6 (2019), [Електронний ресурс]: https://core.ac.uk/download/pdf/199237353.pdf
3. Марковець О.С. Використання інтернет-ресурчів та цифрових технологій у професійній діяльності педагога. Сучасні тенденції розвитку інформаційно-комунікаційних технологій в освіті: зб. Матеріалів ІІ Міжнародної науково-практичної конференції в рамках Міжнародного освітнього форуму «Цифрова трансформація освіти» [Електронний ресурс]: https://roippo.org.ua/upload/iblock/907/zb_rnik.konferents_ya.2020.pdf
4. Оводенко В.Р. Цифровий кейс вчителя як сучасна інноваційна технологія в освітньому середовищі [Електронний ресурс]: https://vseosvita.ua/library/cifrovij-kejs-vcitela-ak-sucasna-innovacijna-tehnologia-v-osvitnomu-seredovisi-77825.html
PhET – це безкоштовний ресурс для створення та використання вже готових інтерактивних симуляцій під час вивчення природничих наук. Сервіс має великий вибір готових ігор та вправ. Для того, щоб просто грати, не потрібно реєструватися. Але якщо ви хочете створювати власні розробки – реєструйтеся (для цього потрібно лише кілька секунд) (https://phet.colorado.edu/uk/).
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Вдовиченко В.Т. Цифровий кейс педагога як сучасна технологія в освітньому середовищі [Електронний ресурс]: https://vseosvita.ua/library/tsyfrovyi-keis-pedahoha-iak-suchasna-tekhnolohiia-v-osvitnomu-seredovyshchi-616945.html
2. Воротникова І.П. Умови формування цифрової компетентності вчителя у післядипломні освіті. Open educational e-environment of modern University, № 6 (2019), [Електронний ресурс]: https://core.ac.uk/download/pdf/199237353.pdf
3. Марковець О.С. Використання інтернет-ресурчів та цифрових технологій у професійній діяльності педагога. Сучасні тенденції розвитку інформаційно-комунікаційних технологій в освіті: зб. Матеріалів ІІ Міжнародної науково-практичної конференції в рамках Міжнародного освітнього форуму «Цифрова трансформація освіти» [Електронний ресурс]: https://roippo.org.ua/upload/iblock/907/zb_rnik.konferents_ya.2020.pdf
4. Оводенко В.Р. Цифровий кейс вчителя як сучасна інноваційна технологія в освітньому середовищі [Електронний ресурс]: https://vseosvita.ua/library/cifrovij-kejs-vcitela-ak-sucasna-innovacijna-tehnologia-v-osvitnomu-seredovisi-77825.html
Дякую, Ольго Василівно, за цікаву й практично значиму статтю щодо використання цифрових освітніх інструментів на уроках. Сама цікавлюсь цим
ВідповістиВидалитипитанням і знайшла багато необхідної для себе інформації. Бажаю Вам подальших успіхів та вдячних учнів.
Людмило Василівно, щиро дякую за коментар! І Вам бажаю подальших успіхів!
ВидалитиПогоджуюсь з автором, що останнім часом суттєво зросла актуальність онлайнових платформ і сервісів, мобільних технологій, які сприяють взаємодії викладача зі здобувачами освіти за допомогою тестів і вправ , особливо в умовах дистанційної та змішаної форм навчання. Це зручно, раціонально і, до того ж, значно економить час.
ВідповістиВидалитиОльга Василівна, дякую за цікавий та практичний матеріал, а також за таку розгорнуту характеристику онлайн-ресурсів. Для мене хімії - це магія "в законі", я по-доброму заздрю вам і вашим учням!)
ВідповістиВидалитиДякую, Ольга Василівна, за цікаву, змістовну статтю. Погоджуюсь з автором про зручність використання цифрових технологій. Бажаю Вам успіхів.
ВідповістиВидалити